آسیب شناسی تشکیلات: تحقیر دیگران

0

نقش تحقیر در روابط تشکیلاتی

یکی از آسیب های مهمی که هرگز نباید به روابط تشکیلاتی وارد شود، بحث تحقیر است. در این نوشتار به صورت مختصر ریشه تحقیر و راهکارهای مواجهه با آن را با یکدیگر بررسی می کنیم.

ریشه تحقیر چیست؟

ریشه تحقیر، تکبر است. تکبر منجر به تحقیر دیگران می شود. تکبر یعنی خودبرتر بینی و خود را از دیگران بالاتر دیدن. احتمالاً همه ما تا پیش از این نیز معنی تحقیر را میدانستیم اما اکثراً ریشه آن را نمی شناسیم!

آیا شما میدانید که چه چیزی باعث می شود یک نفر به تحقیر دیگری بپردازد؟

تحقیر و تکبر از ضعف های درونی افراد ریشه می گیرند. به عنوان مثال فرض کنید یک نفر دچار ضعف تنبلی شده است، به علاوه اینکه حوصله ندارد این ضعف را برطرف کند، در نتیجه به تحقیر دیگران رو می آورد تا ضعف خودش را بپوشاند.

می توانید مثال بزنید؟ نظر خودتان را زیر همین نوشتار با ما به اشتراک بگذارید.

راهکار درست مواجهه با این مشکل چیست؟

تا به اینجا دریافتیم که تحقیر می تواند آسیب های جبران ناپذیری به روابط تشکیلاتی بزند در نتیجه حتماً باید جهت جلوگیری یا رفع آن اقدام کنیم. اما چطور؟

همانطور که گفتیم، تحقیر ریشه در ضعف های ما دارد، در نتیجه اگر بخواهیم تحقیر را از بین ببریم باید ضعف های خودمان را برطرف کنیم. این پاسخ ساده به نظر می رسد اما اساسی ترین راهکار همین است.

در تشکیلات تلاش کنید تا همه اعضا به یک خودآگاهی برسند تا ضعف های خودشان را بشناسند و نسبت به رفع آنها اقدام کنند؛ در این صورت تحقیر از میان این روابط تشکیلاتی پر می کشد و دور می شود.

کدام ضعف ها موجب تحقیر می شوند؟

به نظر شما چه ضعف هایی درون افراد منجر می شود که آنها به تحقیر دیگران روی بیاورند؟ در این نوشتار به ضعف تنبلی اشاره مختصری شد؛ شما چه ضعف های دیگری را می توانید مثال بزنید؟ نظر خودتان را زیر همین نوشتار با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید