آیا موسیقی گوش کردن نوجوان اشتباه است؟

0

پرسش شما:

خانمی پرسیده اند که آیا علت گوش کردن موسیقی توسط فرزند نوجوانشان به ضعف خودآگاهی در وی بر می گردد؟

خودآگاهی و شناخت نیاز

در ابتدا باید یادآوری کنیم که بخش مهمی از خودآگاهی مربوط به شناخت نیازهای ماست. ما باید نیازهای خودمان را بشناسیم. این خیلی مهم است.

اگر ما بخواهیم راننده خوبی برای ماشین خودمان باشیم، باید دائم این ماشین را چک بکنیم که چه زمانی باید روغن آن عوض بشود، یا اینکه کی نیاز به تعویض تسمه تایم دارد، هر چند وقت یکبار باید تنظیم باد شود و …

حالا این خودرو را با انسان مقایسه کنید؛ مسلماً انسان خیلی پیچیده تر است و نیازهای پیچیده تری دارد. در اینجا این پرسش مطرح می شود: آیا گوش دادن موسیقی جزئی از نیازهای انسان هست؟

جایگاه موسیقی در میان نیازهای انسان

انسان نیازهای متعدد جسمی، فکری، روحی، روانی و عاطفی دارد. یکی از نیازهای روحی، روانی و عاطفی انسان نیاز به زیبایی و هماهنگی است.

این زیبایی و هماهنگی جزئی از ویژگی های جهان هستی نیز هست. همانطور که می دانید، بر اساس مباحث قرآنی، جهان هستی چهار ویژگی دارد: حق و هدفمندی، نظم و نظام مندی، عجل و مرحله بندی، جمال و زیبایی

با توجه به اینکه تعریف واقعی موسیقی، یک نوع «هارمونی و هماهنگی» است، شاید بتوان آن را یکی از نیازهای انسان و جزئی از ویژگی های جهان هستی دانست.

اما همین موسیقی زمانی که هماهنگی هستی را بهم بزند «حرام» می شود. پس موسیقی تنها تا جایی که هماهنگی ایجاد کند نیاز هست.

موسیقی های خوب کدامند؟

ما موسیقی های سنتی خیلی خوبی داریم که آرام بخش هستند و انسان را به خلوت و سکوت می رسانند. البته متاسفانه امروزه نوجوان ها از این موسیقی های اصیل فراری هستند. در واقع آنچه امروز به عنوان موسیقی معروف است اصلاً موسیقی نیست، یا غنا هست یا یکسری از اکشن های هیجانی که نام موسیقی را بر روی آن گذاشته اند.

بهترین موسیقی …

بهتر است فرزندان ما یاد بگیرند که موسیقی های خوب را گوش کنند تا هماهنگی را بیاموزند. یکی از چیزهایی که در این زمینه خیلی می تواند به ما کمک بکند، گوش دادن به صدای طبیعت است.

متاسفانه ما از شنیدن صدای آبشار یا صدای پرندگان هنگام بهار محرومیم.

محدودیت جذابیت می آورد!

به نظر می رسد که موسیقی یکی از نیازهای فرزندان ماست. جدا از مباحث فقهی مرتبط با این موضوع که حتماً باید پیگیری شود که انجام این کار در مدار شرع باشد، لازم است این نکته را نیز بدانید که:

محروم کردن بچه ها از موسیقی ممکن است موجب طغیان آنها بشود. یکی از موارد طغیان کردن بچه ها، محروم شدن های بی دلیل است. شما در هر اقدامی افراط یا تفریط کنید، آن اقدام محکوم به شکست خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید