از زوایای دیگر نگاه کنید

0

نقش خلاقیت در تفکر سیستمی

یکی از پیش نیازهای تفکر سیستمی داشتن تفکر خلاق است. پیش از این در نوشتار پیش نیازهای تفکر سیستمی: تفکر خلاق به این موضوع اشاره کردیم و برخی از اجزای تفکر خلاق را بیان کردیم.

در این نوشتار به یکی دیگر از اجزای تفکر خلاق اشاره می کنیم.

دیدن از زوایای دیگر

یکی از مواردی که هم به عنوان یکی از محصولات تفکر خلاق شناخته می شود و هم به عنوان یک تمرین برای تقویت تفکر خلاق ارائه می گردد، دیدن مسائل از زوایای دیگر است.

نوع نگاه یک معلم خلاق چگونه است؟

به عنوان مثال، معلمی که بتواند از منظر یک دانش آموزی که در محیط امروز جامعه زندگی می کند مفاهیم را بگوید، ببیند و بفهمد برای دانش آموزان جذاب می شود.

فرض کنید یک دانش آموز در خانواده ای بزرگ شده باشد که پدرش اصلا نماز نمی خواند. یعنی او تاحالا اصلا مهر ندیده است. معلم نباید از «وَلَا الضَّالِّينَ» این دانش آموز ایراد بگیرد! او همین که نماز را مسخره نکند کافی است…

اما همین معلم با دانش آموز بغل دستی این فرد باید به گونه دیگری رفتار کند.

چطور همدلی کنیم؟

لازمه داشتن رفتاری شبیه این معلم این است که ما بتوانیم از نقطه فعلی خودمان حرکت کنیم و از زوایای دیگر به همان مسئله نگاه کنیم. در حوزه رفتار و ارتباطات به این ویژگی «همدلی» گفته می شود.

در نتیجه برای اینکه شما بتوانید زمینه های همدلی را ایجاد کنید باید توانایی حرکت درونی داشته باشید و بتوانید از زاویه های مختلف به یک قضیه نگاه کنید. اما خیلی از اوقات ما نمی توانیم این کار را انجام دهیم. میدانید چرا؟

به این علت که ذهن ما سیال نیست. سیال بودن ذهن هم یکی از مسائل مربوط به تفکر خلاق است و به کمک انجام مداوم برخی تمرینات می تواند تقویت شود.

در نوشتار تفکر خلاق با ذهن سیال به یک مورد از این تمرین ها اشاره کرده ایم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید