انواع جمع ها را بشناسید: تشکیلات

0

فرق تشکیلات با سایر جمع ها در چیست؟

در چند نوشته پیشین از مجموعه نوشتار تشکیلات، به معرفی انواع جمع ها مانند گروه، تیم، سازمان و تشکل پرداختیم. همه این جمع ها معرفی شدند تا شما بتوانید فرق تشکیلات را با سایر جمع ها درک کنید. در این نوشتار به معرفی خود تشکیلات و برخی از تفاوت های آن با سایر جمع ها می پردازیم.

نیت شکل گیری تشکیلات چیست؟

اما تشکیلات چیست؟ به تشکیلات باید نگاهی دینی داشته باشیم؛ نکته مهم در مورد تشکیلات این است که انگیزه شکل گیری و نیت تشکیلات خداست.

اللَّهُ يَجمَعُ بَينَنا و بَینَکُم 

در تشکیلات اعتقاد افراد بر این است که او (خداوند) ما را دور هم جمع می کند.

اما پرسش مهم اینجاست که او (خداوند) برای چه کاری ما را در تشکیلات به دور هم جمع می کند؟ به عبارتی هدف تشکیلات چیست؟

در نوشته های قبلی اشاره کردیم که هدف از شکل گیری یک تیم یا سازمان، می تواند ساختن یک خانه، چاپ کردن یک کتاب و یا … باشد. یعنی ما دور هم جمع شدیم که یک خانه بسازیم یا یک کتاب چاپ کنیم.

در این جمع ها، هدفی که افراد را دور هم جمع کرده است از انسان کمتر است. اینجا تفاوت جهت زنجیره شکل گیری تیم و سازمان با تشکیلات مشخص می شود. در تیم و سازمان انسان صرف رسیدن به این اهداف می شود، اما در تشکیلات همه این زنجیره در خدمت انسان است و انسان به خدا ختم می شود.

شکل گیری تیم در تشکیلات

حالا شما تفاوت بنیادی تیم و سازمان با تشکیلات را میدانید. لازم است بدانید گاهی در دل یک تشکیلات احتیاج به تشکیل یک تیم شکل می گیرد. فرض کنید تشکیلات به چاپ یک کتاب احتیاج پیدا کند. در اینجا در دل تشکیلات یک تیم تشکیل می شود و این تیم مسئولیت آماده سازی و چاپ این کتاب را به عهده می گیرند. اما در نهایت این کتاب پس از چاپ شدن در اختیار اهداف تشکیلات قرار می گیرد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید