با استرس فرزندم برای امتحانش چیکار کنم؟

0

پرسش شما:

همانطور که میدانید فصل امتحانات مدارس و دانشگاه ها نزدیک می شود. با توجه به شرایط کرونایی فعلی و غیرحضوری بودن امتحانات، والدین و فرزندان با مشکلات خاصی رو به رو هستند. از استرس قطع و وصلی اینترنت هم که بگذریم، همین که بچه ها در فضای سالن امتحان نیستند، سوالاتشان را نمی توانند بپرسند و … استرس زا است.

به نظر شما نقش پدر و مادر در این شرایط چیست؟ عقلانیت و اندیشه ورزی چگونه می تواند به آنها کمک کند تا نقش مثبتی در  موفقیت تحصیلی فرزندانشان ایفا کنند؟

فشار آوردن روی فرزندتان سرعت او را زیاد نمی کند!

بیایید منطقی به مسئله نگاه کنیم. فرزند شما یا درس را یاد دارد و یا یاد ندارد. خوب اگر درس را یاد نداشته باشد، منطقی است که نمی تواند به سوال ها پاسخ دهد.

حالا به نظر خودتان اگر شما در این شرایط روی فرزندتان فشار بیاورید که چرا درس نخوانده، این فشار شما به بار علمی او اضافه می کند یا سرعت یادگیری رو افزایش می دهد؟ مسلما خیر! اگر دقت کنید می بینید که این فشار، بیشتر فضای آرامش فرزندتان را از بین می برد.

یک محیط امن برای فرزندتان ایجاد کنید

شما باید تلاش کنید یک محیط امن برای فرزندتان ایجاد کنید. مثلا به او بگویید: «با توکل به خدا آنچه را که یاد داری با آرامش فراخوانی کن…» به او بگویید: «این هم لازمه اش این است که در لحظه امتحان، تو به یک خودباوری برسی. یعنی تصویر ذهنی خودت از خودت مثبت باشد.»

یکی از کمک هایی که پدر و مادر می توانند در حوزه عقلانیت و اندیشه ورزی به بچه ها بکنند این است که فضای ذهنی بچه ها را مثبت کنند. خودپنداره ای که فرزندتان از خودش دارد حرف اساسی را میزند.

تصور کنید که فرزند به مادرش می گوید: «مامان من مطمئنم خراب می کنم!» در اینجا،مادر به جای اینکه بگوید: «می خواستی درس بخوانی که خراب نکنی!» بهتر است بگوید: «اگر آنچه را که یاد داری بتوانی به خوبی فراخوانی کنی، همین مقدار اندوخته تو جواب یک آزمون خوب را می دهد، پس آرامش خودت را حفظ کن.»

تمرین های سکوت، واگذاری، دست گذاشتن روی مثبت ها، یادآوری توانایی های بچه ها و … اینها خیلی کمک می کند به کاهش استرس فرزندان شما.

تذکر بی مورد ممنوع!

اساسا تذکر بی مورد آفت ایجاد می کند. یک گلدان یک مقدار آب نیاز دارد، اگر بیش از اندازه به آن آب بدهید می پوسد!

اما تذکر منطقی ناظر به مهارت های آزمون خوب است. مثلا اینکه به فرزندتان توصیه کنید قبل تمرین یک دور دیگر مرور کند، خیلی به ساعت نگاه نکند تا دچار اضطراب نشود و … این ها تذکرهای مناسبی هستند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید