بدون قضاوت بنگرید!

0

تمرین:

تا 30 روز تمرین کنید تا وقایع را بدون قضاوت بیان کنید.

شرح تمرین:

تلاش کنید تا 30 شب همه وقایعی که برایتان پیش می آید را بدون قضاوت بیان کنید. یعنی صرفا خود واقعه را بدون هیچ تفسیری بازگو کنید.

به عنوان مثال اگر یک روز در ترافیک گیر کردید، شب که به خانه آمدید، نگویید: «لعنت به این شانس در ترافیک گیر کردم و …» بلکه صرفا بگویید: «امروز جلوی من، پشت چراغ قرمز، سی ماشین دیگر نیز بود.»

مهمترین کاربرد این تمرین چیست؟

این تمرین در زمینه های متعدد توسعه فردی اثرگذار است اما یکی از اصلی ترین کاربردهای آن، در بهبود روابط موثر بین افراد است. در کل یکی از عوامل مولد مشکل در روابط، قضاوت های نابجای ما است.

در اینجا به تاثیر انجام این تمرین در داشتن روابط موثر با فرزندتان و تربیت او اشاره ای می کنیم.

تاثیر تعریف بدون قضاوت در تربیت فرزند

وقتی شما با درخواستی از فرزندتان رو به رو می شوید باید بکوشید با پرسش های بدون قضاوت، از کم و کیف قصد او با خبر شوید. در این موقعیت، قضاوت کردن مقاصد فرزندتان می تواند از صداقت او با شما بکاهد.

به عنوان مثال، شرایطی را در نظر بگیرید که فرزندتان می خواهد با دوستانش به یک تفریح خارج شهر برود. در اینجا اگر قضاوت ذهنی شما این باشد که او می خواهد به مکان نامناسبی برود، با لحن بازجویانه ای از او می پرسید که «باز» می خواهد به کجا برود و …

اگر رفتار شما با او اینگونه ادامه پیدا کند، دفعات بعد، او جهت دوری کردن از رفتار ناخوشایند شما، حقیقت را به شما نخواهد گفت! اما اگر شما در پاسخ این تقاضای بیرون شهر رفتن او با لحن مناسبی بپرسید که به کجا و با چه کسانی می رود، او در صحبت با شما آرامش میابد و با صداقت به شما پاسخ خواهد داد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید