برای مقابله با فشارهای روانی زندگی چکار کنم؟

0

پرسش شما:

من در جوانی مطالعات روانشناسی زیادی داشتم، اما از زمانی که مطالعاتم کم شد، فشارهای روانی در زندگی ام افزایش یافت. به نظر شما برای مقابله با این فشارهای روانی چکار باید بکنم؟

پاسخ:

برای مقابله با این فشارها می توانید به دعاهای ائمه پناه ببرید. خواندن این دعاها هم نقش مطالعه روانشناسی را ایفا می کنند و هم می تواند پناهگاه مناسبی برای شما باشد.

به عنوان یک نمونه در همینجا اشاره کوتاهی به یک دعای فوق العاده از امام سجاد می کنیم که می تواند نقش پر رنگی در خودشناسی و خودآگاهی شما داشته باشد.

برای مطالعه این دعا به صورت کامل، می توانید به دعای ابوحمزه ثمالی مراجعه بفرمایید. در اینجا بریده کوتاهی از این دعا را به همراه تفسیر کوتاهی از آن مشاهده می کنید:

دعای ابوحمزه ثمالی

اِنّي اَعوُذُ بِكَ مِنَ الْكَسَلِ وَالْفَشَلِ وَالْهَمِّ وَالْجُبْنِ وَالْبُخْلِ وَالْغَفْلَةِ وَالْقَسْوَةِ وَالْمَسْكَنَةِ وَالْفَقْرِ وَالْفاقَةِ وَكُلِّ بَلِية وَالْفَواحِشِ ما ظَهَرَ مِنْها وَما بَطَنَ وَاَعوُذُ بِكَ مِنْ نَفْس لا تَقْنَعْ وَبَطْن لا يشْبَعُ وَقَلْب لايخْشَعُ

به تو پناه مي‌برم از كسالت و سستي و اندوه و ترس و بِخالَت و بي خبري و سنگدلي و بيچارگي و فقر و نداري و از هر بلا و هرزگي هر چه آشكار باشد از آنها و هر چه پنهان و پناه مي‌برم به تو از نفسي كه قانع نباشد و شكمي كه سير نشود و دلي كه نهراسد

چرا این دعا مهم است؟

فرض کنید یک راننده مبتدی می خواهد برای اولین بار به دل جاده بزند. او از یک راننده کهنه کار می پرسد که برای رفتن به جاده چه نکاتی را باید رعایت کند. این راننده کهنه کار مهم ترین نکات را به او می گوید، مثلا می گوید که حتما روغن و بنزین اضافه بردارد یا اینکه از زنجیر چرخ فراموش نکند و …

امام سجاد (ع) نیز در این دعا به مهم ترین و خطر ناک ترین نقاط ضعف انسان در مسیر زندگی اشاره کرده اند. مهم بودن این نقاط ضعف را از آنجا می توانیم تشخیص دهیم که امام با آوردن عبارت «اَعوُذُ بِكَ …» از این نقاط ضعف به خداوند پناه می برند.

تجربه دیگران در استفاده از ادعیه

حدود بیست سال پیش بود که ما با گروهی از دانشجویان ارشد حدود 12 جلسه کارگاهی کامل گذاشتیم و در هر جلسه به بررسی تک تک این نقاط ضعف که در این بخش از دعا به آنها اشاره شده بود پرداختیم؛ به جرات می توان گفت این جلسات، انقلابی را در زندگی آن دانشجویان ایجاد کرد.

به شما نیز توصیه می کنیم که از این گنجینه ارزشمند (دعاهای ائمه) در مسیر خودآگاهی و رشد خودتان استفاده بکنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید