تربیت آرمانی فرزندانتان در شرایط اقتصادی امروز چطور امکان پذیر است؟

0

طرح مساله

همواره وقتی صحبت از اصول تربیت فرزند می شود، عده ای سوال می پرسند که با وجود شرایط سخت اقتصادی امروز خانواده ها، که تمام ذهن آنها را درگیر خود کرده، چطور پیاده کردن الگوهای آرمانی تربیت فرزند امکان پذیر است؟

خودمان را دست کم نگیریم!

لطفا دقت داشته باشید که ما هرچقدر خودمان را دست کم بگیریم و از رعایت این الگوهای تربیت فرزند دور ببینیم، این الگوها نیز از ما فاصله می گیرند. یعنی هرچقدر بیشتر اعتقاد داشته باشیم در این شرایط اقتصادی نمی توان فرزندان را به خوبی، مطابق الگو، تربیت کرد، احتمال اینکه بتوانیم فرزندانمان را تربیت کنیم کمتر می شود.

ژاپنی ها ضرب المثل جالبی دارند. آنها می گویند اگر یک نفرتوانسته کاری را بکند پس من هم می توانم. در حالی که ما در ایران، تفکری دقیقا عکس این تفکر را داریم! ما اگر یک نفر را ببینیم که توانسته کاری را انجام دهد، هزار و یک دلیل می آوریم که ما نمی توانیم آن کار را انجام دهیم. مثلا می گوییم این فرد که توانسته، آسمانی بوده، پارتی داشته یا …

در ارتباط با تربیت اصولی فرزندان در شرایط سخت اقتصادی هم افراد بسیاری هستند که به کمک قناعت و آموزش قناعت به فرزندانشان توانسته اند در همین شرایط، تربیتی مطابق الگوها داشته باشند. اما اکثر افراد جامعه حاضر نیستند که بپذیرند آنها هم می توانند به کمک قناعت در همین شرایط، فرزندانشان را مطابق اصول تربیت کنند.

درست است که شرایط گل و بلبل نیست!

البته و صد البته که ما منکر این نیستیم که شرایط سخت است. ما خودمان در بطن همین جامعه هستیم، میدانیم که شرایط سخت است. اما باید این تفکر قناعت را در خودمان ایجاد کنیم. در اینجا، نقش الگوها خیلی مهم است. یعنی ببینیم چه کسانی توانسته اند این کار را بکنند. سپس بررسی کنیم که آنها چطور فکر می کردند و …

قناعت یعنی چی؟

قناعت یعنی در درون خودت و بچه های خودت، یک عزت درونی ایجاد کنی که اینها آرامش و عزت نفس خودشان را وابسته به امکاناتشان ندانند.

اینطور نباشد که فرزند شما بگوید اگر من سه تا شلوار داشته باشم خوشبختم. بلکه باید اینطور باشد که اگر یک شلوار هم داشت چنان شکرگذاری ای در تفکرش شکل بگیرد که اگر خدا به او یک شلوار دوم هم داد، به یاد همسایه اش هم باشد. اینجا قناعت تبدیل میشود به یک ثروت. ما در روایت هم داریم که اگر وضع مالی شما خیلی خوب نیست، بهتر است صدقه بدهید! اطعام کنید … طعام غذای جسم است و اطعام غذای روح است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید