تعریف عمیق تر «صداقت» در روابط تشکیلاتی

0

معنای صداقت چیست؟

جنس صداقت از هماهنگی است؛ هماهنگی بین زبان، فکر، قلب و عمل. هر گاه این چهار عامل در یک فرد، با هم هماهنگ باشند، صداقت در آن فرد شکل می گیرد و هرچقدر این 4 عامل با هم هماهنگ تر باشند، انسان صادق تر خواهد بود.

چرا «عدم صداقت» به تشکیلات آسیب می زند؟

فرض کنید در یک تشکیلات به بنده وظیفه ای داده شده است، اما ذهنم با این وظیفه هماهنگ نیست. این شروع عدم صداقت من است چرا که در ادامه، وقتی یک نفر در مورد آن کار سوالی از من می پرسد، برای توجیه کردن این عدم هماهنگی، چیزی را می گویم که حرف دلم نیست …

این پراکندگی ها می تواند ضربه زیادی را به تشکیلات وارد بکند چرا که بر خلاف توحید است. در کتاب عوامل رشد، رکود و انحطاط نوشته استاد صفایی حائری، توحید به عنوان یکی از اولین عوامل رشد معرفی شده است. توحید به این علت رشد ایجاد می کند که از پراکندگی نیروها جلوگیری می کند و همه آنها را در یک جا به کار می گیرد.

آدمی که صداقت دارد، توحید درونش شکل گرفته است. یعنی فکر، زبان و قلب او با یکدیگر هماهنگ هستند.

صداقت چه کسانی باید بیشتر شود؟

حالا که در این نوشتار از اهمیت صداقت صحبت کردیم، همه ما می توانیم اهمیت صداقت را تایید کنیم و با خودمان بگوییم که اگر انسان ها صداقت حقیقی را در خودشان تقویت می کردند، امروز شاهد تشکیلات ها و سازمان های موفق تری بودیم.

این گزاره درست است اما به نظر شما ابتدا چه فرد یا افرادی باید تلاش کنند تا صداقت شان را افزایش دهند؟

پاسخ این است: خود ما! ما باید تغییر را از خودمان آغاز کنیم.

به عنوان یک تمرین می توانیم با تعریف جدیدی که از صداقت آموختیم (هماهنگی 4 عامل درونی) به بررسی رفتار و گفتار یک ماه اخیر خودمان بپردازیم و ریشه های پنهان عدم صداقت که شاید تا امروز خودمان متوجه آنها نبودیم را پیدا کنیم و برای رفع آنها برنامه ریزی کنیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید