تفکر خلاق با ذهن سیال

0

تمرین:

یک خودکار را از دید یک معلم، یک دانشجو، یک دانش آموز، یک اقتصاددان، یک هنرمند، یک شیمی دان، یک مهندس ساختمان، یک پزشک، یک فرمانده نظامی و … تعریف کنید.

چرا باید این تمرین را انجام دهیم؟

این تمرین از جمله تمرین هایی است که ممکن است در نگاه اول متوجه کاربرد و اهمیت آن نشویم. در حالی که انجام مداوم این تمرین و تمرین هایی از این دست می تواند تاثیر مستقیم در افزایش خلاقیت شما داشته باشد.

ذهن تان را سیال کنید

یکی از بحث هایی که در خلاقیت و تقویت تفکر خلاق شما می تواند خیلی موثر باشد، سیال بودن ذهن شماست. اما داشتن ذهن سیال دقیقا به چه معناست؟

کسانی که ذهن سیالی دارند به راحتی می توانند بین مسائل مختلف ارتباط ایجاد کنند و راهکارهای مختلف را با یکدیگر ترکیب کنند. همین ویژگی خلاقیت و قدرت مواجهه آنها با مسائل مختلف را بسیار زیاد می کند.

سیال بودن یعنی ذهن فرد بتواند یک حرکت روان و سیال داشته باشد برای پیدا کردن گزینه های مختلف یک راه حل یا ایده و این موضوع ارتباط مستقیم با خلاقیت دارد.

راهکار ایجاد تفکر سیال

یکی از تمرین هایی که به سیال شدن ذهن شما کمک می کند این است که شما بتوانید یک موضوع را از زوایای مختلف تعریف کنید. تمرین بالا یکی از مصداق های همین نوع تمرین جهت سیال شدن ذهن است.

به نظر شما هر یک از اشخاص ذکر شده در بالا (دانشجو، دانش آموز، معلم، دکتر و …) یک خودکار را چطور تعریف می کنند؟ این تمرین را انجام دهید و به ذهن خودتان اجازه دهید روان و بدون محدودیت به زوایای مختلف یک موضوع سرک بکشد.

تقویت عضلات تفکر سیال

همانطور که وزن برداری مداوم، عضلات دست و بازوی یک ورزشکار را قوی می کند، انجام مداوم تمریناتی از این دست که ذهن شما را به سمت ابعاد و زوایای مختلف یک مسئله می برد نیز رفته رفته عضلات تفکر سیال شما را قوی می کند و به این ترتیب تفکر خلاق و واگرا برای شما آسان می گردد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید