تفکر راهبردی چیست؟

0

تعریف تفکر استراتژیک

سلام. در این نوشتار به تعریف تفکر استراتژیک یا همان تفکر راهبردی به صورت مختصر پرداخته می شود. این تعریف کاملا ساده و کاربردی بیان می شود و ما در این نوشتار وارد بحث های تخصصی نمی شویم. در واقع هدف ما پیدا کردن حلقه مفقوده میان نگرش و مهارت این نوع تفکر هستیم.

بعد از مطالعه این مطلب، اگر علاقه داشتید اطلاعات تخصصی و جامع تری کسب کنید، می توانید به کتب و منابع مطالعاتی مرتبط با این موضع مراجعه کنید.

تفکر راهبردی چیست؟

اساسا تفکر راهبردی یعنی تفکری که ما بتونیم به کمک آن، راه هایی که ما را به هدف میرساند را پیدا کنیم. نشانه اینکه می توانیم متوجه شویم یک نفر تفکر راهبردی دارد، این است که او بتواند گام های اساسی رسیدن به هدف را در ذهنش تشخیص دهد.

این تشخیص گام های اساسی خیلی مهم است! چرا که گام با یک دستورالعمل مشخص شده از قبل ساده تفاوت بسیاری دارد.

تفاوت گام با دستورالعمل چیست؟

به عنوان مثال، وقتی به یک نفر گفته می شود که برود و کتاب بخواند، این «کتاب خواندن» یک دستورالعمل ساده است. اما زمانی که شما به یک نفر می گویید که: «برو در مورد فلان موضوع، آگاهی کسب کن، با رویکرد تحلیلی…»؛ در اینجا، «کسب آگاهی با رویکرد تحلیلی» یک راهبرد است.

چرا راهبرد مهم است؟

راهبرد، معمولا گام های اساسی لازم جهت رسیدن به مقصد را برای ما مشخص می کند. در واقع، داشتن راهبرد است که ماموریت های ما را محقق می کند.

ماموریت هم جایگاه ویژه ای دارد. ما برای اینکه بتوانیم به آینده بهتری برسیم حتما باید ماوریت هایمان را لیست کنیم. ما چه ماموریت هایی داریم؟

این نوع تفکر، به چشم اندازهای ما معنا می بخشد.

راهبردهای شما …

به موقعیت های گذشته خودتان فکر کنید. آیا موقعیتی ها را از دست داده اید که با یک تفکر درست و اتخاذ راهبرد درست می توانستید در آن نتیجه مثبتی کسب کنید؟

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید