جوان ما مصادیق را بر مفاهیم ترجیح میدهد

0

منشور نویسی آسان است

امروز اگر هر کدام از ما فعالین فرهنگی، اجتماعی یا سیاسی بخواهیم یک منشور برای ارائه به مقام معظم رهبری آماده کنیم مشکلی نداریم. اما اگر بخواهیم نشان بدهیم که  کدام یک از اصول و طرح هایی که ارائه میدهیم در زندگی و رفتار و درون خود ما وجود دارد به مشکل خواهیم خورد.

امروز جوانان در پاسخ طرح های ما می گویند: حرف های شما خیلی جالب است اما آیا ما می توانیم یک پنجم آن ها را در زندگی خود شما ببینیم؟!

تحقیقات جامعه شناسی در مورد جوانان

برخی از تحقیقات جامعه شناسی انجام شده در ایران نشان می دهند که امروز جوانان ما، از نظر روحیه، مصادیق و قالب ها را بر مفاهیم ترجیح می دهند.

اینکه چرا نسل جوان ما به این نقطه رسیده است جای تحلیل جداگانه دارد اما به هر حال حقیقت این است که به هر دلیلی آنها به این نقطه رسیده اند.

برای اینکه بهتر این نکته را درک کنید چند مثال را شرح میدهیم:

مثال هایی از ترجیح دادن مصادیق به مفاهیم

در صنعت کتاب مشاهده می شود چناچه یک کتاب ناکارآمد که فروش پایین دارد را در یک جعبه خوب ارائه کنند فروش آن به شدت بالا می رود؛ یعنی اگر شما برای یک کتاب آشغال یک جعبه و قالب زیبا طراحی کنید ملت برای آن هزینه می کنند. این نکته ای است که جمع بسیاری از دوستان ما که در حوزه کتاب فعالیت می کنند آنرا تایید می کنند.

نسل جوان ما به دنبال چیست؟

نسل جوان ما امروز به دنبال یک آدم می گردد که این شعارها در اعمالش مشاهده شود. به همین علت است که این جوانان بسیاری از افراد و جریان ها را پس میزنند؛ چون در رفتار آنها شعارهایی که میدهند را مشاهده نمی کنند.

ما باید متوجه تغییر نسل باشیم. نسل امروز ما با نسل دیروز متفاوت است. اوایل انقلاب اصلا کسی به جلد کتاب توجه نمی کرد! اما امروز شما می بینید که طرح جلد اصلی ترین بخش انتشار یک کتاب شده است. حتی در مواردی مشاهده شده که نویسنده ای بیش از 50 درصد زمان و منابع نوشتن کتابش را صرف طراحی جلد کرده است.

این گزاره ها نشان میدهد که امروز قالب ترجیح داده می شود. حالا این نسل در دنیای رفتاری هم به دنبال مصداق میگردد. این کار را سخت کرده و این ما هستیم که باید بکوشیم عمل به مفاهیم و ارزش ها را در رفتار خودمان به نمایش بگذاریم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید