خودآگاهی چه تاثیری در روابط موثر شما دارد؟

0

حرفم را پس گرفتم چون ناراحت شد!

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که حرفی که فکر می کنید درست است را به طرف مقابل خودتان بزنید و او ناراحت شود. در این شرایط شما معمولا چه کار می کنید؟ آیا حرفتان را پس می گیرید یا اینکه از ادامه دادن به صحبت خودتان خودداری می کنید؟

این یک مساله مهم در مباحث ارتباط موثر است که کلید حل آن خودآگاهی است. تا پایان این نوشتار کوتاه راهکار حل این مشکل و نحوه درست برخورد با آن را شرح می دهیم.

شما اشتباه نکردید…

نکته اول در این شرایط این است که بدانید شما مرتکب یک عمل کاملا اشتباه نشدید. اگر شما مسئولیتی دارید و در مسیر انجام آن مسئولیت بخشی از کار را اشتباه انجام میدهید نباید کاملا خودتان را نابود کنید.

ممکن است شما در بازخورد دادن به طرف مقابل خودتان بخشی از حرفتان را تند گفته باشید و او ناراحت شده باشد. در اینجا شما باید متوجه باشید که قسمتی از کار شما اشتباه بوده است نه همه آن. اگر قبول دارید که اصل حرفی که به او زده اید درست بوده و باید این پیام را به او منتقل می کردید دیگر نباید کل حرفتان را پس بگیرید.

به نظر شما اگر حرف درستی را به یک نفر زدید و او ناراحت شد دیگر نباید به او این حرف را بگویید؟ چه کسی چنین چیزی را گفته؟ وقتی اصل حرف شما درست بوده است باید به دنبال این بگردید که کدام قسمت انتقال پیام شما باعث ناراحتی او شده است.

راهکار چیست؟

اگر پیامی را به فردی منتقل کردید و او ناراحت شد از خودتان بپرسید که کدام قسمت کار شما اشتباه بوده است؟ لحن تان بد بود؟ زمانی که انتخاب کردید مناسب نبود؟ روحیه او را در نظر نگرفتید؟ و یا …

این موارد را بررسی کنید و دفعه بعدی که آن فرد را دیدید، به او بگویید: «از اینکه از صحبت من نارحت شدید عذرخواهی می کنم. آن زمان روحیه شما برای شنیدن چنین حرفی مناسب نبود و من این حرف را در زمان مناسب نگفتم اما باور کن که حرف من با تو همان است که گفتم …»

این سبک ارتباط و گفتار است که به دو طرف آرامش میدهد. این یکی از فنون ارتباط موثر است که اگر شما خودآگاهی داشته باشید اقتدار استفاده از آن را دارید و اگر خودآگاهی نداشته باشید اقتدار استفاده از آن را نخواهید داشت.

سه سبک ارتباطی

ما سه سبک ارتباطی داریم:

  • سبک ارتباطی پرخاشگرانه
  • سبک ارتباطی منفعلانه
    سبک ارتباطی فعال

سبک ارتباطی فعال که سبک ارتباط موثر هست، تا بخش زیادی ناظر به داشتن خودآگاهی در فرد است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید