خوش بینی کاذب چه مضراتی دارد؟

0

سوال شما:

همه میدانند که بد بینی معایب بسیاری به همراه دارد اما قطعا خوش بینی کاذب هم مضراتی به همراه دارد درست است؟

پاسخ:

بله! قطعا خوش بینی کاذب مضرات بسیاری دارد. به همین جهت لازم است که ما تفاوت میان بدبینی و خوش بینی کاذب و واقعی را بدانیم. یعنی بدانیم تفاوت خوش بینی کاذب با خوش بینی حقیقی چیست.

ما دو نوع خوش بینی داریم!

خوش بینی ساده لوحانه یا همان خوش بینی احمقانه، یکی از انواع خوش بینی است که ریشه در نادانی ها و جهل ها و خوب اندازه نگرفتن های ما دارد.

نوع دیگر خوش بینی، حسن ظن به خداست. داشتن این خوش بینی یکی از وظایف ماست!

خداوند حکیم است و آنچه که او نازل کرده است برای رشد من است. خوش بینی یعنی نگاهت به اون قسمت هایی باشد که برای رشد تو مناسب است.

خوش بینی به معنای حذف منفی ها نیست بلکه به این معنی است که ما به مثبت ها خیره شویم و به منفی ها نظر کنیم.

مثال

اما برخی مواقع شما تلاش می کنید که چیزی که نیست را به خودتان تلقین کنید که هست. مثلا پول ندارید اما بگویید نه من الان پولدارم! این خوش بینی ساده لوحانه است. چرا باید وقتی پولی ندارید بگویید من پول دارم؟

ولی شما می توانید بگویید که اکنون، الحمدالله دست تان سال است. و از خودتان بپرسید از این دست چه استفاده هایی می توانید بکنید؟ چه کسانی با این دست کارهای بسیاری انجام داده اند؟ آن کسانی که با همین دست، کارهای مهمی انجام داده اند چه تفاوتی با شما داشته اند؟ آن ها به چه چیزهایی توجه بیشتری داشتند که توانستند با همین امکانات محدود ظرفیت های بیشتری بسازند؟

اینها میشود فکرهای سازنده حاصل از خوش بینی منطقی و واقع بینانه. اما اگر شما منفی نگر باشید این سوالات و فکرهای سازنده به ذهنتان نمی آید. در نتیجه در اینجا بد بینی می شود ترمز حرکت.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید