دخترِ 13 ساله من تمام ایمانش را از دست داده!

0

پرسش شما:

دختر من 13 سالشه. با اینکه همیشه باهاش رفیق بودم و نماز خوندن هم یادش داده بودم و نماز هم می خوند ولی نمیدونم که چرا اخیرا، از اساس، کل ایمانش به خدا رو از دست داده و چند روز پیش هم دیدم که بدون اجازه روی دستش تتو زده. لطفا من رو راهنمایی کنید که من چه رفتار متقابلی باید داشته باشم؟

قبل بلوغ، باید این سه عنصر تقویت شود

قبل از اینکه فرزند شما به بلوغ برسد باید سه عنصر را درون او تقویت کنید: تفکر، شخصیت و حریت

تفکر

در یکی از جلسات مشاوره، یک دانش آموز حرف جالبی به من زد. او گفت: «پدر و مادر من خیلی از افراد را می شناسند اما بچه خودشان را از دو متری نمی شناسند!» واقعا این دانش آموز حرف درستی زد.

منظور از اینکه ما فرزندمان را نمی شناسیم این است که ما اصلا نمیدانیم فرزندمان چگونه فکر می کند. بلکه چون آنها مودب هستند و در مراسم های ما حضور می یابند با خودمان فکر می کنیم که آنها هم مانند خود ما فکر می کنند.

ما فکر می کنیم که اگر بچه های ما مثل ما فکر بکنند، ما در تربیت آنها موفق بوده ایم. در حالی که قرار نیست بچه های ما مثل ما فکر بکنند. این دختر جوان هم دارد با رفتارهایش نشانه هایی میفرستد که من از نظر تفکر مثل شما نیستم.

شخصیت

این دختر جوان می خواهد بگوید به من توجه کنید. حتما باید روی شخصیت این دختر کار کرد. به عبارت بهتر باید روی الگوهای او کار کرد. مشخصا در حال حاضر یک سری الگوها و افرادی در ذهن او بزرگ شده اند که این افراد به واسطه یکسری خودنمایی هایی دارند امتیاز می گیرند.

یکی از راه هایی که می تواند کمک کند فرزندتان را در مسیر انتخاب الگوهای مناسب قرار دهید این است که او را در یک جمع سالم از هم سالان خودش قرار دهید.

حریت

حریت به معنای آزادمنشی است نه آزادی و ولنگاری! به این معنا که فرزندتان بتواند احساس کند که خودش دارد فکر می کند. ما دوست داریم فرزندان ما با مغز ما فکر کنند، با قلب ما احساس کنند و با پای ما راه بروند اما این شدنی نیست! او باید یاد بگیرد حرکت کند.

هرگز روی فرزندتان برچسب نزنید!

مواظب باشید روی فرزندتان برچسب نزنید. از گفتن جملاتی از قبیل « تو هم که از دست رفتی ….» اجتناب کنید. این اعمال و رفتارها یک انتخاب از جانب فرزند شما بوده. حالا باید دقت کنید که این مسیر را او انتخاب کرده یا هوس کرده؟!

اگر انتخاب نکرده، انتخاب کردن را به او یاد بدهید، یعنی به او آگاهی بدهید تا بتواند انتخاب درستی کند. به علاوه اینکه سر راه او افراد مختلفی را قرار دهیم.

به الگوی فعلی او توهین نکنید

دقت کنید زمانی که ما به محبوب کسی توهین می کنیم، محبوب او را عزیزتر می کنیم. یعنی اگر فرزند شما به فلان فرد علاقه پیدا کرده و او را به عنوان الگوی خودش برگزیده، وقتی شما به آن فرد توهین می کنید، فرزندتان به صورت ناخوداگاه به طرف آن محبوب جذب می شود.

فرزندتان می خواهد دیده شود

می توانیم از در استدلال به این بحث وارد شویم. مثلا اگر از فرزندتان بپرسید چرا این کار را می کند، او پاسخ خواهد داد: «چون دوست دارم!»

اما چرا دوست دارد؟ به این علت که با این کار دیده می شود! همه ما آدم ها نیاز داریم دیده شویم. شاید فرزند شما تاکنون کارهای دیگری کرده تا دیده شود اما شما آن اعمال او را ندیده اید. اما این کار او را می بینید و نسبت به آن واکنش نشان می دهید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید