روش ایجاد انگیزه در فرزند دانشجو چیست؟

0

پرسش شما:

چه راهکاری برای ایجاد انگیزه برای درس خواندن در یک پسر دانشجوی سال دومی وجود دارد؟ پسر من دانشجوی رشته مهندسی در دانشگاه فردوسی مشهد است اما در ترم اول مشروط شد! من تا به حال به او نگفته ام درس بخواند اما دنبال راهکاری جهت افزایش انگیزه او هستم. لطفا مرا راهنمایی کنید.

پاسخ:

در ابتدا لازم است تاکید کنیم که انگیزه، حاصل شبکه ای از مسائل است و ایجاد انگیزه برای همه انسان ها یک فرمول واحد ندارد. با این وجود در این نوشتار به چند مورد از عوامل اصلی ایجاد کننده و نابود کننده انگیزه اشاره می کنیم که می توانند به شما کمک بکنند تا در فرزندتان انگیزه ایجاد بکنید.

استعداد انگیزه می آورد

استعداد می تواند انگیزه بیاورد. شما در موضوعی که در آن استعداد دارید، سریع تر مفاهیم و مهارت ها را یاد می گیرید. این سریع تر یاد گرفتن در شما انگیزه ایجاد می کند.

دیدن نمونه های موفق انگیزه ایجاد می کند

اگر شما در زمینه کاری خودتان فردی را سراغ داشته باشید که در گذشته دقیقا شرایط مشابه شما را داشته و امروز به جایگاه خوبی رسیده است می تواند در شما  شوق و انگیزه حرکت ایجاد کند.

وجود منفعت انگیزه ایجاد می کند

اگر شما در مسیر هدف خودتان برخی منفعت ها را شناسایی کنید، تشویق می شوید تا در آن مسیر حرکت و رشد پیدا کنید تا به آن منفعت ها دست یابید.

چرا انگیزه جوان کم می شود؟

همانطور که گفتیم، انگیزه بخش ها را عمدتاً می توانیم در لذت ها، منافع، آرامش ها و … پیدا کنیم. اگر انگیزه جوان از بین رفته نیز ریشه آن را می توانیم در نبود یکی از این همین عوامل انگیزه بخش بیابیم. به عنوان نمونه به چند مورد از عواملی که می تواند موجب از بین رفتن انگیزه درس خواندن جوان بشود در اینجا اشاره می کنیم:

  • ممکن است از چندین نفر شنیده باشد که رشته تحصیلی او به درد نمی خورد یا آینده ندارد.
  • ممکن است چند نفر از دانشجویان برتر آن رشته را دیده باشد که پس از فارغ التحصیلی به موفقیتی دست نیافته اند.
  • ممکن است آنچه که در این رشته تجربه کرده با تصویری که از آن رشته در ذهن خودش داشته است متفاوت باشد.

همه این عوامل باید بررسی شوند تا علت اصلی افت انگیزه فرزند شما مشخص بشود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید