سه ناعهدی در هفته گذشته

0

بخش اول تمرین:

در هفته ای که گذشت چه مسائل و مشکلاتی را تجربه کردید؟ لیست همه مسائلی که با آنها مواجه شدید را بنویسید و سه مورد مهم تر آنها را گزینش کنید.

شرح بخش اول:

ممکن است شما در هفته گذشته سه بار خواب مانده باشید، یا اینکه چند مرتبه پرخاش بیجا کرده باشید یا …

این تمرین از شما می خواهد این جنس مشکلاتی را که در یک هفته گذشته داشته اید بنویسید. جنس این مسائل و مشکلات، از جنس ناعهدی ها و تصمیمات اجرا نشده است. همه این مشکلات را مرور کنید و سه مورد مهم را لیست کنید.

بخش دوم تمرین:

برای هر کدام از این سه مورد، یک دلیل بنویسید. چرا این مشکل پیش آمده است؟

سپس در لایه دوم، دلیل اتفاق افتادن دلیل اول را بنویسید و در لایه سوم، یک دلیل برای پیش آمدن دلیل دوم بنویسید.

شرح بخش دوم تمرین:

فرض می کنیم یکی از سه مشکلی که شما در هفته گذشته داشته اید، دیر بیدار شدن از خواب بوده است. در مرحله دوم تمرین، ما به بررسی علت پیش آمدن این مشکل تا سه لایه می پردازیم. مثلا می پرسیم که چرا صبح ها دیر بیدار شدید. به عنوان مثال پاسخ شما این است: «به این دلیل که تا دیر وقت تلویزیون نگاه می کردم!»

حالا در لایه دوم، از شما می پرسیم که چرا تا دیروقت تلویزیون نگاه می کردید؟ پاسخ شما به این پرسش، لایه دوم است و همین روند در لایه سوم هم تکرار می شود.

چرا این تمرین را انجام می دهیم؟

کاربرد اصلی این تمرین، تقویت تفکر و خودآگاهی با محوریت پیدا کردن علت هاست. این تمرین در سطح خیلی ابتدایی به شما کمک می کند تا قدم در مسیر خودآگاهی و شناسایی علت های مشکلات روزمره خودتان بگذارید.

پیشنهاد می کنیم این تمرین را طی چند هفته انجام دهید و به ریشه یابی مسائل خودتان بپردازید. گاهی در ریشه یابی چندین مشکل، یک علت مشترک پیدا می کنید که برطرف کردن آن می تواند تاثیر به سزایی در رشد شما داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید