شما باید در لحظه نتیجه بگیرید نه در آینده!

0

یک اشتباه بزرگ در تفکر راهبردی

آیا معنای تفکر راهبردی را می دانید؟ شاید بدانید اما باز هم ممکن است دچار خطا شوید!

در بسیاری از موارد، افراد دچار یک خطا در این تفکر می شوند. خطایی که می تواند سال های بسیاری از عمر آنها را بی ثمر کند. در این نوشتار این خطا را به شما معرفی می کنیم تا شما با آگاهی یافتن از آن، بکوشید دچار آن نشوید.

راهبرد و نتیجه

تفکر راهبردی دائما برای ما سوال های چگونگی را مطرح می کند: چگونه اقدام کنیم که از آن اقدام نتیجه درست بگیریم؟

اما یک سوال مهم دیگر هم وجود دارد: چگونه اقدام کنیم تا این اقدام، حتی قبل از رسیدن به هدف بزرگ اصلی هم به ما نتایجی را بدهد؟!

به عبارت دیگر: چگونه در راستای رسیدن به هدف عمل کنیم که صرفا با خود این عمل کردن رشد کنیم؟ (بدون توجه به یک نتیجه خاص)

این یک راهبرد مهم است که جلوی هدر رفتن عمر شما در یک مسیر اشتباه را می گیرد. اما عدم استفاده از این راهبرد، چطور موجب به هدر رفتن عمر شما می شود؟

یک ماه کار بدون حقوق!

فرض کنید شما در یک محل جدید مشغول به کار می شوید و یک ماه در آنجا کار می کنید اما بعد از یک ماه، مدیر شما ورشکست می شود و شما هیچ حقوقی دریافت نمی کنید. اگرچه هدف اصلی شما در این مدت، دریافت حقوق ماهانه بوده است اما بر مبنای این راهبرد، شما باید از ابتدا برنامه ای می ریختید که سوای از هدف که دریافت حقوق بوده است، از خود عمل هم نتایج روزانه می گرفتید.

مثلا برنامه ای می ریختید که در این فرصت کاری جدید، هر روز ارتباطات موثر در کارگروهی را تمرین کنید؛ یا اینکه به عنوان مثال با افرادی که در آن محل رفت و آمد می کردند شبکه سازی کنید برای کارهای آینده و …

این مهم است که شما به گونه ای عمل کنید که آن یک ماه را از دست ندهید. در این صورت حتی اگر در پایان ماه، مدیر شرکت ورشکسته شد و حقوقی هم دریافت نکردید، از یک ماه خودتان به خوبی استفاده کرده اید.

این راهبرد بسیار مهم است و در لحظه نتایج را برای شما رقم می زند.

اخطار: هیچ نتیجه ای در آینده به وجود نمی آید!

یک اخطار مهم: نتایج آینده حاصل نتایج حال است. هیچ نتیجه ای به یک باره در آینده به وجود نمی آید.

ما به سمت آینده می رویم و اهداف بلندمدت برای خودمان ترسیم می کنیم. اما عمل ما باید به گونه ای باشد که نتایج روزانه آن را هم مشاهده کنیم.

اگر شما برای هدفی کار می کنید که هیچ نتیجه کوتاه مدتی از آن نمی گیرید و فقط به دنبال کسب نتیجه در بلندمدت از آن هستید، مانند این است که دانه درختی را بکارید و هیچ جوانه ای از آن سبز نشود. شما هم دو سال پای آن آب بریزید و منتظر باشید بعد از دو سال ناگهان درختی روی زمین ظاهر شود!

کیفیت عمل شما حرف میزند

شاید بتوان مقصود این راهبرد را «کیفیت عمل» دانست. اگر عمل شما در مسیر هدف، کیفیت داشته باشد، به خودی خود نتایج کوتاه مدتش را نشان می دهد. اصلا نیازی نیست شما تعریف کنید که چه کارهایی کرده اید. اگر عمل شما کیفیت داشته باشد خودش فریاد می زند. اگر ما حرکت با کیفیتی داشته باشیم قطعا رشد هم می کنیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید