ضرورت ادب یادگیری یا ادب نسبت به معلم

0

ادب یادگیری چیست؟

یکی از اصولی که متاسفانه در جامعه امروز ما بسیار آسیب دیده است ادب نسبت به معلم است. ادب یادگیری یا همان ادب نسبت به معلم یکی از موضوعات بسیار مهم در هر جامعه است. و والدین هستند که موظف اند این ادب را به فرزندانشان بیاموزند.

ادب به معلم

والدین باید به فرزندانشان بیاموزند که احترام معلم واجب است. خیلی مهم است که ما  ادب خودمان نسبت به معلم ها را تقویت کنیم. ادب به معلم یعنی وقتی به معلم سلام می کنی به صورت ویژه سلام کنی. معلم سلام ویژه دارد.

مراعات معلم

ادب یادگیری یعنی معلم را مراعات کنی؛ اگر معلم خسته است از او سوال نپرسی، مراقب آبروی او باشی، عیب های او را بپوشانی، حتی اگر او دچار یک اشتباه لفظی شد، تو به او نخندی بلکه به گونه ای موضوع را عوض کنی که او دچار شرم نشود.

گوش دادن فعال

خوب گوش کردن به معلم هم جزئی از ادب یادگیری است. ما از نظر مهارت های خوب گوش دادن نسبت به گذشته خودمان هم عقب افتاده ایم!

داستانی در باب ادب به معلم

سالها قبل، یک وقتی من داشتم از راهرو دانشگاه رد میشدم. دیدم یکی از اساتید از راهرو در حال عبور بودند. یک دانشجو هم در مسیر استاد، روی یک نیمکت لم داده بود و به رد شدن استاد هیچ اعتنایی نکرد! در همین حین داشنجوی فهیم تری که شاهد این ماجرا بود جلو رفت و به او گفت که کسی که رد شد استاد فلانی بود…

دانشجویی که روی صندلی لم داده بود با پوزخندی گفت: «درس های این استاد را پاس کردیم و دیگه کاری هم به کارش نداریم!»

من چون نسبت به مساله ادب به معلم خیلی حساس هستم وقتی این واقعه را دیدم خیلی متاثر شدم. وقتی از دانشگاه بیرون آمدم، خیلی با خودم درگیر بودم که چرا شرایط اجتماعی اینجور شده است.

به سمت حرم می رفتم که خداوند رزقی را در کاسه ام گذاشت! دیدم پیرمردی عصازنان در پیاده رو راه می رود. متوجه شدم که او معلم تاریخ دوران راهنمایی ما در سال 56 هست. یعنی چیزی حدود 30 سال قبل. سریع ماشین را کنار کشیدم. همچنان که تحت تاثیر ماجرای دانشگاه بودم جلو رفتم و بسیار به ایشان احترام گذاشتم. همچنین از ایشان خواستم که تا منزل برسانمشان.

خیلی عجیب بود. انگار ایشان از آنچه در دل من می گذشت خبر داشتند چرا که در مسیر شروع به صحبت از این کردند که در گذشته چقدر احترام به معلمین بیشتر بود…

در همین حین ایشان که خودشان پیرمردی هفتاد و چندساله بودند، پیرمردی نود و چند ساله را در پیاده رو دیدند که معلم دوران ابتدایی ایشان بود. از من خواستند که کنار بکشم. در کمال تعجب دیدم که معلم سابق به این پیرمرد نود ساله چنان ادبی کرد که ادب و احترام من به ایشان در قبال این ادب چیزی نبود!

فرهنگی که فرنگ ساز است

این فرهنگ کجاست؟ این فرهنگ فرهنگ ساز است. ما باید این فرهنگ را تقویت کنیم. کسی که عالم یا اندیشمند است باید جایگاه داشته باشد. احترام به علم و احترام به معلم و احترام به دانش و دانشمند یک ضرورت مهم برای جامعه ماست.

رواج چنین فرهنگی می تواند به اندیشه ورزی و عقلانیت جامعه ما خیلی کمک بکند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید