فرزندانتان را به شیوه خودتان تربیت نکنید!

0

سوال شما:

در ارتباط با این کلام امام علی که فرموده اند «فرزندانتان را به شیوه خودتان تربیت نکنید، چرا که برای زمان دیگر می باشند» شرایط آینده را چطور میشود پیش بینی کرد؟

پاسخ:

سلام. این سوال خیلی خوبی است. گاهی درک نادرست از احادیث ائمه سبب رفتار اشتباه ما می شود و لازم است حتما بررسی کنیم مقصود امام (ع) از سخن شان چه بوده است.

در این حدیث، منظور امام علی (ع) این است که مصداق های تربیت فرزندانتان در امروز نباید مصداق های زمان خودتان باشد و منظور امام هرگز این نبوده که مفاهیم و ارزش ها باید تغییر کنند. چرا که مفاهیم و ارزش ها ثابت هستند.

تغییر مصداق یعنی چی؟

اینکه گفته می شود مصداق ها را باید تغییر دهید، منظور این است که باید از وسایل و ابزارهای جاری امروز استفاده کنید. زمان ما قدیمی ها، ابزار کسب اطلاع و اخبار رادیو بود اما امروز ابزار آن گوشی موبایل است.

پس مطابق این حدیث، والدین در امر تربیت فرزندشان نباید مصادیق را کهنه پرستی کنند. اما در مورد ارزش ها اینطور نیست …

چرا ارزش ها ثابت هستند؟

گفتیم که ارزش ها ثابت هستند و مطابق نیاز امروز تغییر نمی یابند. به عنوان مثال، مبحث عشق را از قبل میلاد هم ارسطو در موردش حرف زده است. امروز هم جزو موضوعات انسان است و قدیمی نشده. پس آن موضوعاتی که به انسان مربوط هست، زمان و مکان نمی شناسد.

منظور امام علی (ع) هم این هست که آن روش، اهرم و ابزاری که دارید به کار می برید را با توجه به زمان و محیط خودتان به کار ببرید.

توجه به محیط در تربیت فرزند

محیط زمان ما یک محیط بسته بود اما محیط امروز یک محیط متضاد است، یعنی فراتر از محیط باز. به عنوان مثال، فرزند شما در مدرسه، از یکی از معلم هایش یک چیزی می شنود و از معلم دیگر حرفی متضاد آنرا می شوند. در نتیجه فرزند شما با آن حرفی که شما در زمان خودتان می شنیدید و سبب حرکت شما می شد، حرکت نمی کند.

فرزندتان را باید مطابق با شرایط امروز تربیت کنید. زمان ما که جنگ تحمیلی جریان داشت، بچه ها حداقل هفته ای دو بار تشییع جنازه می دیدند، اما فرزندان شما امروز در محیطی هستند که می توانند در کمتر از ده دقیقه مستهجن ترین تصاویر را در موبایل شان ببینند، پس فرزندتان را باید مطابق با این شرایط تربیت کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید