فرزندم تکلیفش را انجام نمی دهد و من او را تنبیه می کنم!

0

پرسش شما:

من یک خانم هستم و یک دختر هشت ساله دارم. دخترم اخیراً خیلی تنبل شده و کارهای شخصی خودش را انجام نمی دهد. از طرفی با اینکه تا امروز هفت جزء از قرآن را حفظ کرده ولی اکنون حفظ قرآن را رها کرده است. من از این کارهای او خیلی عصبانی می شوم، حتی گاهی او را کتک میزنم اما تاثیری ندارد! چه باید بکنم؟

اول توبه کنید!

پیش از هر چیز باید از رفتار اشتباه با این دختر توبه کنید. مخصوصاً در این شرایط که مباحث اینگونه با یکدیگر گره خورده است. یعنی حفظ قرآن با تنبلی و تنبیه بدنی مجموعه خطرناکی را شکل داده اند، چرا که ممکن است باعث شود این کودک از قرآن و حفظ فراری شود.

فرزندتان را خسته نکنید

احتمالاً ما این دختر را خسته کرده ایم. البته به دلیل عدم شناخت کافی نمی توانیم در مورد ایشان راه حل صد درصدی بدهیم، اما احتمال زیادی وجود دارد که او خسته شده باشد.

والدین موظف هستند یک مقداری تامل بکنند در استعداد، روحیه، زمینه های فکری و محیطی که فرزندشان در آن تنفس می کند؛ آنها باید شرایط اطراف فرزند و نیازهای جسمی او را در نظر بگیرند و بعد از او بخواهند به حفظ قرآن کریم بپردازد.

من هرگز با حفظ قرآن در سنین کم مخالف نیستم! حتی کودکان هشت ساله ای را داریم که کل قرآن را حفظ کرده اند، اما ما باید توجه کنیم که فرزندمان از حفظ قرآن خسته نشوند.

من احتمال میدهم که این دخترخانم خسته است، او باید شادی کند، باید بازی هم بکند؛ او چون خسته است انرژی ندارد که به ادامه حفظ قرآن بپرازد. از طرف دیگر احتمالاً ما او را مقایسه کردیم با هم کلاسی هایش که ده جزء را حفظ کرده اند و از او جلو افتاده اند و این کار شرایط را بدتر می کند.

نیت شما چیست؟

خیلی از اوقات پدر و مادر آرزوهایی داشتند که به آن نرسیده اند و امروز فشار می آورند روی فرزندشان تا آن آرزوی آنها را محقق کند. در اینجا خودآگاهی می تواند به این والدین کمک کند. خداوکیلی به چه علتی فرزندتان را فرستادید تا قرآن یاد بگیرد؟

ممکن است گاهی اوقات نیت والدین این باشد که با فرزندشان پز بدهند. نکته مهم این است که فرزند آنها این موضوع را می فهمد و چون می فهمد دنبال راهی برای خنثی سازی نیت والدین است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید