فرزندم می گوید من را قبول ندارد!

0

طرح مساله

یکی از والدین، سوالی را مطرح کردند و گفتند که فرزندشان به ایشان می گوید: «من شما را قبول ندارم!» سوال این دوست عزیز بود که این فرزند را چطور می شود تربیت کرد در حالی که ما را قبول ندارد؟!

منظور فرزندتان از این حرف چیست؟

بخشی از این حرف ها نوعی از ژست گرفتن بچه ها در سنین بلوغ است. نوجوان کیف می کند که اینطوری صحبت کند، خوب بزارید همینطوری صحبت کند! در این حالت، این نوع صحبت کردن، بخشی از بلوغ است و نباید آن را خیلی جدی گرفت.

حالت دوم این است که فرزندتان بخواهد به شما بگویید که او را خیلی خوب نمی فهمید. یعنی می خواهد بگوید که دنیای آنها با دنیای شما یکی نیست. یعنی دغدغه و تفسیری که او از خودش، جهان هستی و … دارد با دغدغه و تفسیر شما یکی نیست.

چه باید کرد؟

قدم اول این است که در قبال این حرف او ناراحت نشویم. برعکس بگوییم خوشحالیم از اینکه صادقانه نظرش  را بیان می کند.

دوم اینکه دقت کنیم فرزندمان دارد به صورت پنهان به ما می گوید که حواسمان به او هم باشد و به او هم فکر کنیم. به این مثال توجه کنید. از زمان کودکی فرزندتان، وقتی پای او به پارچ آب خورده و چپه شده به او گفته اید چرا جلوی پایت را نگاه نمی کنی. اما وقتی پای خودمان خورده به همان پارچ، باز به او گفته ایم مگر اینجا جای گذاشتن پارچ آب است؟!

این رفتار ما نشان داده که برای ما، خودمان مهم هستیم. خوب حالا او هم با این رفتارش می گوید که خودش مهم است. در اینجاست که باید به او توجه کیند. از او بپرسید دقیقا کدام بخش رفتار یا سخن شما را قبول ندارد و چرا.

البته این در آینده نیاز به مطالعه و صرف زمان و … خواهد داشت برای همین اکثر ما به دنبال این مسیر نمی رویم

دنیای فرزندتان را به رسمیت بشناسید!

اساسا برای نزدیک شدن به فرزندتان باید او را به رسمیت بشناسید. مثلا اگر پسر نوجوانتان به شما می گوید کار دارم… و توضیحی نمی دهد، این کار او را به رسمیت بشناسید.

حتی برای کودکان هم همین نکته صدق میکند. وقتی کودکتان بازی می کند به او بگویید بعد کارش بیاید جای شما مثلا، به این ترتیب کار آن کودک را هم به رسمیت شناخته ای.

در نتیجه فراموش نکنید هرچقدر دنیای فرزندتان را بیشتر به رسمیت بشناسید، ارتباط بهتری با او خواهید داشت. اصلا این یک از اصول ارتباط است. اینکه یک نفر را در یک کار به رسمیت بشناسید.

این به رسمیت شناختن هم به کمک سوال پرسیدن حاصل میشود. مثلا از یک نجار در مورد بریدن چوب سوال بپرسید، این کار نشانه به رسمیت شناختن او در یک کار خواهد بود و این زمینه ارتباط شما را فراهم می کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید