ما از هیچکس کم نداریم!

0

عزت نفس، از مباحث اساسی امام بود!

بحث عزت نفس، خودباوری مثبت و اهمیت خودشناسی از مباحث اساسی امام (ره) بود. یکی از بحث های اساسی ایشان این بود که ما از هیچکس کم نداریم. ما سر تعظیم به پیشگاه هیچ قدرتی فرود نمیاریم. آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند!

بسیاری از کلیدهای اساسی رهبری امام، چه تا پیش از پیروزی انقلاب و چه پس از پیروزی انقلاب، عمدتا پیام عزت نفس و خودباوری و سر خم نکردن در برابر دیگران داشت. چه در حوزه های اجتماعی چه در حوزه زندگی شخصی. ایشان هیچگاه تمنایی به سوی کسی نداشته اند. بلکه بارها به فرزندانشان می گفتند اینکه ما یک لقمه نان و پنیر خودمان را بخوریم بسیار بهتر از خوردن بهترین غذا با ذلت است.

خودشناسی در بیان امام

امام می گفتند ما از هیچکس کم نداریم. امام می گفتند انسان عصاره خلقت هست. یعنی خلقت را عصاره اش را بگیرید میشه انسان.

ما باید این خود گم کرده را پیدا کنیم

این یکی از جملات معروف امام هست در ارتباط با انسان. تمام مشکلات ما در ارتباط با خود گمگشتگی هست. بسیاری از مشکلات ما در ارتباط با سایر انسان ها و حتی در ارتباط با خدا هم در ارتباط با همین خود گمگشتگی هست.

با هم بررسی کنیم

همه ما در دل جامعه ایران زندگی می کنیم و از نزدیک با مشکلات آن سر و کار داریم. پس بیاید با هم یک بررسی کنیم. به نظر شما سطح عزت نفس جامعه ایران چقدر است؟ چه مثال هایی از عزت نفس اجتماعی ضعیف یا قوی جامعه ایران می توانید بیان کنید؟

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید