مخاطب شما کیست؟

0
تمرین ارتباط موثر

تمرین:

تا یک هفته آینده قبل از انتقال هر پیامی به افراد دیگر، به این فکر کنید مخاطب شما کیست؟ چه ویژگی هایی دارد؟ و با توجه به پاسخ این پرسش ها، شما باید پیام خودتان را باید در چه قالبی به او منتقل کنید؟

شرح تمرین:

همانطور که میدانید، ارتباط، حاصل انتقال یک پیام از شما به مخاطب خودتان است. این پیام می تواند یک صحبت، یک پیام متنی، یک هدیه یا حتی یک نوع خاص زبان بدن و یا ایما و اشاره باشد.

ارتباط موثر حاصل انتقال مناسب ترین پیام در بهترین حالت ممکن است. یکی از اصول مهم و پایه ای ارتباط موثر این است که شما قبل از انتقال پیام، ویژگی های مخاطب خودتان را در نظر بگیرید و با توجه به این ویژگی ها بهترین پیام ممکن را منتقل کنید.

ویژگی های مخاطب شما چیست؟

قبل از اینکه پیام خودتان را به مخاطب منتقل کنید، مجموعه ای از سوالات را از خودتان بپرسید تا جایگاه و ویژگی های مخاطب به خوبی در ذهنتان روشن شود.

  • مخاطب شما هنرمند است یا روحیه علمی و پژوهشی دارد؟
  • مخاطب شما جوان است یا سن بالایی دارد؟
  • مخاطب شما شاگرد است یا استاد؟
  • مخاطب شما دوست صمیمی شماست یا دوست معمولی شماست؟
  • مخاطب شما مخالف شماست یا موافق شماست؟
  • مخاطب شما خسته است یا پر انرژی؟

پیام خودتان را باز بینی کنید

بعد از پرسیدن سوالاتی از قبیل سوالات بالا، یک دید جامع از مخاطب در ذهن شما شکل می گیرد. هر کدام از اطلاعات و ویژگی های مخاطب شما یکسری باید و نباید را برای شما مشخص می کند.

مثلا اینکه مخاطب شما دوست صمیمی شما باشد، این را می طلبد که پیام خودتان را خودمانی تر بیان کنید. شما هرگز برای دوست صمیمی تان یک نامه رسمی نمی نویسید! همانطور که با یک فرد ناشناس نباید مانند دوست چندین و چندساله تان برخورد کنید…

شاید این اطلاعات در نگاه اول ساده و بدوی به نظر برسند. اما در کشاکش ارتباط روزانه همیشه نکاتی در مورد طرف مقابل هست که در هنگام انتقال پیام از چشم ما دور می ماند.

بازخورد تمرین

شما این تمرین را تا یک هفته انجام دهید و قبل از انتقال هر پیام پرسش هایی را در ارتباط با شناخت مخاطب مطرح کنید. سپس پیام مدنظر خودتان را با باید و نبایدهای ارتباط با آن مخاطب بسنجید و ویرایش کنید.

در پایان هر شب، نتایج مثبت هر چند کوچک در ارتباطات آن روزتان که با استفاده از این تمرین حاصل شده است را یادداشت کنید تا متوجه کاربرد این تمرین بشوید.

همچنین می توانید تجربه خودتان از انجام این تمرین را زیر همین نوشته با سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید