مهم ترین عامل خروج از دین داری در فضای متدینین ما چیست؟

0

مهمترین عامل کفر انسان

یک سوال که معمولا در جوامع متدینین مطرح می شود، این است که مهمترین عامل کفر انسان و خروج از دین داری در فضای متدینین ما چیست؟

خوب مهمترین دلیل این اتفاق، ضعف پایه های فکری ماست. شاید در ابتدا شما به خوبی اهمیت این نکته را درک نکنید اما واقعیت همین است!

وقتی فکرها ضعیف باشد، پایه ها ضعیف است و انسان ریشه نمی کند. این معارف و عقاید دینی ریشه های انسان را میسازد. اگر ریشه های دینی انسان قوی شود، هر بادی به راحتی دین داری او را تهدید نمی کند! درختی که ریشه هایش قوی شده است. در توفان ها سقوط نمی کند.

ریشه خیلی مهم است و ریشه ها کجاست؟ در عقاید و معارف. اندیشه ها را باید بارور کرد. اندیشیدن را باید در جامعه تقویت کرد تا خروج از دین داری ریشه کن شود.

ریشه ها را در کودکان قوی کنیم

حال که میدانیم عاملی که جلوی کفر را می گیرد، توانمندی درست اندیشیدن است، باید در حوزه قبل از بلوغ هم اندیشیدن را بارور کنیم، برای اینکه جلوی کفر را در نسل های آینده بگیریم. البته با روش خودش.

در کودکانی که هنوز انتزاع ذهنی درشان شکل نگرفته است، باید از طریق بازی به آنها اندیشیدن را آموخت. از طریق حسی باید به آنها اندیشیدن را آموخت. غرب را ببینید! تمام سبک زندگی غربی خودش را از طریق داستان ها به ذهن کودکان ما وارد کرده است. غرب، بهترین کتاب های کودکان را در دنیا چاپ می کند. این همان چیزی است که ما نداریم!

تقویت اندیشه کودکان در ایران

ما در ایران، به ندرت جایگزین هایی داریم که جذابیت و عظمت کتاب ها و فیلم های غرب را داشته باشد و روی ذهن کودکان خودمان کار کند.

 مسلما ما خوب کار نکردیم. حتما شما هم دیده اید، وقتی به کسی پیشنهاد می شود در حوزه کودکان کار کند، می گوید: من بروم روی بچه ها کار کنم؟!!!

از طرفی اصلا شاخصی هم نداریم! بهترین و قوی ترین معلم های ما باید معلم کلاس اول بشوند. اما متاسفانه این کار فرهنگ سازی نشده است. این یک از خود گذشتگی می خواهد، یک جهاد می خواهد، یک پویش میخواهد و …

البته عده ای از رفقای ما این کار را انجام داده اند اما خیلی سخت است. واقعا فشار را باید تحمل کرد. وگرنه چهارتا مقاله بنویسی و استاد بشوی و بالا بروی و پول بگیری که کاری نیست!

انسان سازی، سرمایه گذاری است

بحث انسان سازی مهترین سرمایه گذاری است. ما باید گفتمان و زمینه اش را ایجاد کنیم.

هزینه ها را باید به این سمت بیاوریم. کسی حاضر نیست روی انسان سازی سرمایه گذاری کند و همین اشتباه فاحش جامعه ماست.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید