نقش برنامه ریزی روزانه در اقتصاد زندگی شما

0

برنامه ریزی یعنی چی؟

برنامه ریزی یعنی پیدا کردن بهترین، مطمئن ترین، امن ترین، قوی ترین و سریع ترین روش، ابزار و کانال برای تحقق اهداف خودتان. هدف از برنامه ریزی این است که ما بتوانیم امکان استفاده از فرصت ها و نیروهایمان را به بهترین شکل فراهم کنیم.

برنامه ریزی یعنی استفاده از امکانات، نیروها، افراد و ابزار در جای مناسب و به شکل مناسب؛ بنابراین برنامه ریزی در ذات خودش بهره وری را به همراه دارد.

بهانه بی بهانه!

وقتی انسان برنامه ریزی می کند دیگر بهانه ای ندارد! کسی که برنامه ریزی می کند کمتر از «نشد» و «نگذاشتند» و «موقعیت فراهم نشد» حرف می زند. ما از بیرون از خودمان «نشد» نداریم. یعنی چی نگذاشتند؟! ما بیرون از خودمان نگذاشتند هم نداریم. اگر کاری انجام نشده باید بگویید «نخواستم».

ما باید واژه های درستی را در ذهن خودمان انتخاب کنیم. اگر کاری انجام نشده اعتراف کنید: «من نخواستم، به اندازه کافی به آن احتیاج نداشتم، اصلا نمیدانستم دقیقا چه چیزی را باید بخواهم و یا …»

برنامه ریزی کنید تا انجام بشود

وقتی برنامه ریزی می کنید باید انجام بشود. مثلا اگر برنامه ریزی می کنید از فردا صبح زود بیدار شوید باید این کار را انجام دهید. هر مانعی هم وجود دارد باید برطرف بکنید.

گام های کوچک بردارید

برای انجام دادن گام های کوچک برنامه ریزی کنید تا به نتایج بزرگ دست پیدا کنید.

مثلا برنامه ریزی کنید که تا آخر سال فقط روزی 20 دقیقه ناظر به نیاز خودتان کتاب بخوانید. اگر تندخوانی هم یاد نداشته باشید، می توانید در هر چهار یا پنج ساعت یک کتاب بخوانید، در این صورت تا پایان سال 6 کتاب را تمام کرده اید.

یا اینکه می توانید ناظر به نیاز خودتان قسمتی از کتاب ها را که به آن نیاز دارید مطالعه کنید. به نظر خودتان پس از انجام این کار چقدر قوی می شوید و اعتماد به نفس پیدا می کنید؟!

فراموش نکنید که که کوچکترین گام ها زمینه ساز بزرگترین سفرهاست.

از هدر رفت منابع جلوگیری کنید

اگر برای همین 20 دقیقه مطالعه خودتان برنامه ریزی نکنید وقت تان را صرف چه کاری می کنید؟ احتمالا این زمان را صرف حضور در شبکه های مجازی می کنید. این هزینه است! هم هزینه وقت و هم هزینه اینترنت و منابع.

برای اینکه بتوانید اقتصاد خانواده خودتان را به خوبی مدیریت کنید، باید از برنامه ریزی کمک بگیرید تا بتوانید منابع خودتان را حفظ کنید و به سودآوری برسانید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید