نقش تامین افراد تاثیرگذار در تغییر دادن جامعه

0

تغییر جامعه از کجا شروع می شود؟

خیلی از اوقات ما میدانیم که جامعه ما نیاز به تغییر کردن دارد و ما باید در این راستا اقدامی انجام دهیم اما نمی دانیم که این تغییر را باید با چه جزئی شروع کنیم.

کدام گروه از افراد و اجزای جامعه موثرتر هستند؟ کدام گروه یادگیرندگی قوی تری دارند؟ کدام دسته رشد دهنده هستند؟ و …

گاهی اوقات اصول ایجاد یک تغییر در جامعه با آن چیزی است که در اندیشه ما است متفاوت است. مثلا ما فکر می کنیم که تربیت تعداد زیادی استاد برای شکل دادن یک تغییر در جامعه یک اقدام موثر است؛ در حالی که ممکن است کار کردن روی سه استاد بهتر از کار کردن هم زمان روی بیست تا استاد باشد!

کدام افراد در جامعه باید تامین شوند؟

یک از اقداماتی که می تواند در ایجاد تغییرات مطلوب در جامعه ما بسیار موثر باشد این است که ما 50 نفر از افراد تاثیرگذار جامعه را شناسایی کنیم و آنها را در یک شبکه، کاملا تامین کنیم و در عوض از آنها بخواهیم که فعالیت هایشان را در شبکه مطلوب ما انجام دهند تا تغییرات لازم در جامعه شکل بگیرد.

در کل، تامین کردن افراد تاثیرگذار، نقش کلیدی در تغییر جامعه دارد. در کشورهای غربی این کار را خیلی خوب انجام داده اند، البته آنها از این افراد در راستای مقاصد فرهنگی خودشان استفاده می کنند.

در ایران کدام گروه ها تامین می شوند؟

در ایران این اعتقاد وجود دارد که سیستم قضایی و قاضی های کشور باید تامین شوند تا فساد در آنها نفوذ نکند؛ البته این کار ثمراتی هم داشته است. اما متاسفانه در ایران، جامعه معلمین تامین نیست! اگر معلم ها تامین بشوند شرایط جامعه خیلی متفاوت خواهد بود.

در ایران طی سیاست های اجرایی گذشته حقوق پزشکان افزایش یافت. نتیجه این شد که طی چهار ماه گذشته، نرخ مهاجرت پزشکان 36 درصد افزایش یافته است. یعنی بخشی از پزشکان در ایران کسب ثروت کرده اند و حالا در حال رفتن از ایران هستند. حالا شما این شرایط را با شرایط اقتصادی معلمین در ایران مقایسه کنید.

کار درست چیست؟

امروز در ایران معلمین تامین نیستند؛ ما معلمین بسیاری را میشناسیم که برای گذران زندگی مسافرکشی می کنند. حتی طلبه ها نیز در سال های ابتدایی کار با معظلات بسیاری رو به رو هستند.

در جلسات مشاوره متعدد با طلبه های جوان دیده ایم که آنها موفق به همراه کردن همسر و خانواده شان در مسیری که در پیش گرفته اند نشده اند. به نظر شما یک جوان بیست ساله با این همه فشار چگونه می تواند در جامعه نقش ایفا کند؟

ژاپنی ها می گویند ما هنوز آنقدر ثروتمند نشده ایم که به پزشکان به اندازه معلمین حقوق بدهیم!

این به این معنا است که ژاپنی ها توانسته اند نقش معلمین را در تغییر دادن جامعه تشخیص دهند و به همین علت بیشترین حقوق را به معلمین پرداخت می کنند.

آنچه که می تواند به ما نیز کمک بکند که این مهره های اثرگذار در ایجاد تغییرات اجتماعی در کشور را شناسایی کنیم، داشتن یک تفکر و نگاه سیستمی به ساختار جامعه است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید