نقش تحلیل محیطی در تفکر سیستمی

0

قدم اول در حل مسئله به روش سیستمی

سلام. در مجموعه نوشتار تفکر سیستمی به معرفی این سبک تفکر، راهکارهای تقویت آن و برخی مصداق های ضرورت آن پرداختیم. در این نوشتار می خواهیم بررسی کنیم در حل مسائل به کمک تفکر سیستمی اولین قدم چیست؟

در حل مسئله به روش سیستمی و خلاق، اولین کاری که باید انجام دهیم «تحلیل محیطی موضوع» است. تا زمانی که یک موضوع را تحلیل محیطی نکرده اید نباید به آن ورود پیدا کنید.

در نگاه سیستمی توجه به محیط خیلی ضروری است. محیط یعنی آنچه آن سیستم یا فرد را احاطه کرده است.

چرا تحلیل محیطی ضروری است؟

در بسیاری از مواقع برای مشاوره دادن، تعیین تکلیف برای افراد یا انتخاب یک فرایند یا نصیحت کردن یک نفر اگر محیط طرف مقابل را متوجه بشویم خیلی بهتر می توانیم با او ارتباط برقرار کنیم.

«محیط» چیست؟

محیط هر فرد را باید از چندین منظر بررسی کنیم. محیط هر فرد محدود به محیط فیزیکی و تربیتی او نیست. مهم ترین بخش های محیط هر نفر، محیط ذهنی، نفسانی، عقلانی، محیط مربوط به حوزه تخیلات و دریافت های او است؛ همچنین، بخش بزرگی از تحلیل محیط هر فرد مربوط به ورودی های او است.

به عنوان مثال ما باید نسل امروز که پای ماهواره ها و شبکه های اجتماعی رشد کرده است را با توجه به این ورودی هایی که داشته درک کنیم. ما باید  درک کنیم که با آدمی صحبت می کنیم که ده ها دغدغه دارد.

ارتباط موثر به کمک تحلیل محیطی

یکی از فنون ارتباط موثر این است که شما در بحث با طرف مقابل، صحبت را با دغدغه ها و سوال های او شروع کنید به گونه ای که او احساس کند شما هم در مسیر او بوده اید.

به عنوان مثال بگویید شما هم در دوران نوجوانی در این رابطه سوال ها و دغدغه هایی داشته اید. وقتی طرف مقابل شما مجسم کند که شما یک مسیر فکری و تربیتی را طی کردید و یک جریان فکری و تربیتی و اجتماعی دارید با شما همزاد پنداری می کند. این امر می تواند کمک کند که او گاردهایش را در برابر شما پایین بیاورد.

در تحلیل محیطی به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای اینکه محیط یک نفر را تحلیل کنید می توانید این زمینه ها را مدنظر قرار دهید:

  • محیط تربیتی فرد
  • دغدغه های او
  • وروردی های ذهنی او
  • عوامل موثر در شخصیت او
  • عوامل موثر در دوستان او
  • و ….

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید