پسرم 21 سال دارد، اما هدفی ندارد!

0

پرسش شما:

سلام. من پسری 21 ساله دارم. پسرم دیپلم دارد و از لحاظ اخلاقی، انسان شایسته ای است اما برای آینده هدفی نداره. لطفا مرا راهنمایی کنید چطور می توانم به او کمک کنم اهداف مناسبی برای خودش پیدا کند؟

کلید هدف یابی: شناخت استعداد

نقطه آغاز هدف یابی در زندگی شناخت استعداد است. فرض کنید می خواهید برای استفاده از موبایل تان برنامه ریزی کنید. ابتدا باید ببینید این موبایل به چه کاری می آید. هرچقدر بیشتر این موبایل را بشناسید، بهتر می توانید برای استفاده از آن برنامه ریزی کنید. مثلا می بینید که با این موبایل می توان عکس گرفت، می توان از ماشین حساب یا چراغ قوه آن استفاده کرد و …

انسان هم هرچقدر بیشتر استعدادهای خودش را بشناسد، بهتر می تواند برای استفاده از این استعدادها هدف گذاری کند. البته انسان بسیار فراتر از این ابزارها است.

استعدادهای انسان دو نوع است

استعدادهای انسان دو نوع است: استعدادهای کارکردی و استعدادهای اصلی

استعدادهای کارکردی از جنس استعدادهای فنی هستند. مانند استعدادهای هنری، مالی، روابط عمومی، مدیریتی، پژوهشی، استعداد آموزش دادن و …

کسی نمی تواند بگوید هیچ استعداد کارکردی ای ندارد! حتما استعدادهایی داریم. البته این استعدادها را باید به کمک مشاوران یا تست های استعداد مختلف شناسایی کنید.

گروه دوم استعدادها که استعدادهای اصلی هستند، دسته ای هستند که به شما کمک می کنند در این دنیا، وجود خودتان را شکوفا کنید.

استعدادهایی نظیر تفکر، تعقل، وجدان، اراده، شعور و …

اینها استعدادهای ذاتی انسان هستند که تفاوت انسان و حیوانات را مشخص می کند و گروه اول هم استعدادهای کارکردی بودند که تفاوت اندازه های ما را مشخص می کردند.

سه گام جوان برای شناخت هدف

پس گام اول برای این جوان عزیز این است که این استعدادهای خود را مشخص کند. وقتی استعدادهای او مشخص شد، او می تواند در مسیری حرکت کند که به موفقیت ختم می شود.

در گام دوم، توصیه می شود این جوان زندگی نامه بزرگان و انسان های موفق و کسانی که توانسته اند راهی برای حل مشکلات بیابند را مطالعه کند.

برای گام سوم هم پیشنهاد می دهیم که ایشان از کتاب ها یا کلاس های آموزش مهارت های زندگی که به تدریس روش هدفگذاری می پردازند شرکت کند. چرا که هدفگذاری یک مهارت است که نیاز به آموزش دیدن دارد اما در مدارس ما به آن پرداخته نمی شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید