چطور آگاهی یک فرد در تشکیلات بالاتر می رود؟

0

پرسش شما:

در ساختار تشکیلاتی آگاهی یک فرد چطور بالاتر می رود؟ آیا افزایش آگاهی در تشکیلات مطابق سلسله مراتب تشکیلاتی انجام می شود یا قاعده دیگری دارد؟

شاهراه افزایش آگاهی

به صورت کلی باید بدانیم که هر گاه افراد طالب رشد باشند آگاهی به دست می آورند. این یک اصل است که در همه جا صدق می کند، چه در داخل و چه در خارج از تشکیلات تفاوتی ندارد. به عبارتی می توان گفت شاهراه افزایش آگاهی برای یک فرد، داشتن «فضولی معنادار» است!

گاهی اوقات من از برخی اعضای تشکیلات سوالی می پرسم و آنها پاسخ می دهند که نمی دانند و فلانی در جریان این موضوع است. در این مواقع کمی با آنها کلنجار می روم و می گویم: «خوب چرا نمی دانی؟ مگر شما در یک اتاق نیستید؟ چه میشد اگر کمی در مورد وقایع کنجکاوی به خرج میدادی و میدانستی؟»

یک نکته کلیدی برای افزایش آگاهی

یک نکته کلیدی که می تواند در افزایش آگاهی شما نقش مهمی داشته باشد «به من چه» نگفتن است! همین عبارت «به من چه» موجب می شود که شما برای یادگیری و توجه بیشتر به محیط احساس مسئولیت نکنید.

فرض کنید که شما مسئول کل مجموعه ای که در آن کار می کنید هستید. این تصور به افزایش آگاهی شما کمک می کند. چرا که مسئولیت با افزایش آگاهی ارتباط مستقیم دارد.

ارتباط حس مسئولیت با افزایش آگاهی

یادم هست مدت ها قبل دائم به بچه ها یادآوری می کردم که برق های اضافه را خاموش کنند اما این تذکرها فایده ای نداشت. در واقع آنها اصلا برق های اضافی روشن مانده در اتاق ها را نمی دیدند. علت هم این بود که آنها در قبال این موضوع احساس مسئولیت نمی کردند.

به همین علت طرحی ریختم و هر ماه مسئولیت کنترل برق های روشن اضافی را به یک نفر میسپردم. بعد از این واگذاری مسئولیت همان افراد بی تفاوت با دقت روشنایی اتاق ها را چک می کردند و نمی گذاشتند برق یک اتاق خالی بدون علت روشن بماند.

به نظر شما چه چیزی در اینجا فرق کرده بود؟ مشخصاً داشتن حس مسئولیت باعث شده بود که توجه فرد بیشتر شود و توجه بیشتر منجر به افزایش آگاهی می شود.

مانند اهالی کوفه نباشید!

در مثالی که بالاتر گفته شد اهمیت حس مسئولیت را درک کردید. این حس مسئولیت در مقابل بی تفاوتی قرار دارد. یعنی بی تفاوتی دشمن و مانع افزایش آگاهی است.

یکی از مهم ترین دلایل ریزش کوفیان نیز همین عنصر بی تفاوتی آنها بود. اگر بخواهیم یک ویژگی کلیدی برای کوفیان نام ببریم همین بی تفاوت بودن آنها است.

بی تفاوت نبودن یک نفر می تواند تاثیر مهمی در جامعه داشته باشد چرا که جمع رسانا است و وقتی شما توجه و حس مسئولیت داشته باشید، این حس شما در جمع منعکس می شود.

افزایش درجه در دفاع مقدس

در جبهه های دفاع مقدس همین اصل به خوبی دیده می شد. وقتی فرمانده می دید که یکی از اعضا صبح که بیدار می شود بقیه را هم بیدار می کند، وقتی میدید که یک تک تیرانداز به علاوه وظیفه خودش پنج نفر دیگر را هم یاری می کند، متوجه می شد که او می تواند عهده داری کند، در نتیجه این فرد را به عنوان معاون و جانشین خودش انتخاب می کرد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید