چطور محرم و صفر می تواند موجب رشد فرزند شما بشود؟

0

نقش عاشورا در تربیت فرزند شما

این روزها تقریبا تمام والدین دغدغه تربیت فرزند دارند. به ویژه در شرایط امروز جامعه که کنترل داده های ورودی به ذهن فرزندتان تقریبا غیر ممکن شده است.

در این میان، محرم و صفر یک فرصت طلایی است که اگر از آن به خوبی در راستای تربیت فرزند خودتان استفاده کنید می توانید شخصیت و نگرشی را در فرزندتان ایجاد کنید که با هر جریان فرهنگی جدید دستخوش تغییر نشود.

این امر در صورتی محقق می شود که برخی رویکردهای معرفتی را به اعمال محرم و صفر خود و فرزندتان بیافزایید. در ادامه این نوشتار به این شرح بخشی از رویکردهای معرفتی و تربیتی می پردازیم.

امام حسین (ع) چگونه نگاه می کرد؟

به نظر شما امام حسین (ع) چگونه به وقایع نگاه می کردند؟ ایشان روندها و پیش آمدها را چگونه تفسیر میکرند؟

ما اگر به این دست سوالات فکر کنیم هم دیندار می شویم هم معرفت پیدا می کنیم. در ایام محرم ما باید به این بیاندیشیم که فلسفه امام حسین و یارانشان چه بوده است؟

مثلا از خودمان بپرسیم که چه ویژگی هایی در امام حسین و یارانشان وجود داشت که آنها تا آخررین نفس در میدان ماندند؟ آنها چقدر ظرفیت روحی داشتند؟ این ظرفیت روحی را از کجا آورند؟ امام حسین (ع) چه تابلویی را در زندگی این افراد روشن کرد که چنین ظرفیتی پیدا کردند؟

ما باید دائما به اینها فکر کنیم و فکر فرزندمان را نیز با این پرسش ها درگیر کنیم.

چرا اشک شما قیمت دارد؟

اشک شما چقدر قیمت دارد؟ این بستگی به معرفت شما دارد!

تلاش کنید محرم و صفرهایی مبتنی بر تفکر و اندیشه ورزی داشته باشید. چراکه این خیلی به سطح معرفت شما کمک می کند. و همین معرفت است که به قطره اشک شما قیمت می دهد.

اشکی که از سر معرفت عمیق شما به مسیر و تفکر امام حسین (ع) ریخته می شود، هر چند به اندازه بال مگسی باشد می تواند تمام گناهان شما را بشورد. میدانید چرا؟

به این علت که این اشکِ برآمده از معرفت و شناخت، در شما یک تحول و یک قدرت تصمیم ایجاد می کند. پس اگر اشک حاصل معرفت باشد در شما عشقی جدید ایجاد می کند. و ترکیب این عشق و معرفت منتهی می شود به تصمیم و عمل جدید.

چرا فرزندتان درگیر شبهات می شود؟

وقتی بدون هیچ تفکر و شناخت قبلی به فرزندتان می گویید که اشک بر امام حسین موجب بخشیده شدن گناهان می شود، فرزند شما با دیدن یا شنیدن اولین تحلیل یا نظر مخالف این حرف سست می شود و دچار شبهه می شود که چطور یک قطره اشک می تواند گناهان را پاک کند؟!

اما اگر این معرفت و شناخت از فلسفه امام حسین و عاشورا در او شکل بگیرد، متوجه می شود که مکانیزم کار اشک بر امام حسین چگونه است.

اشک چطور گناهان را پاک می کند؟

این جوان متوجه می شود که افراد با شناخت تفکر امام حسین، متوجه اشتباهات خودشان می شوند و این معرفت جدید آنها با عشقی جدید همراه می شود. در نتیجه ی این عشق آنها عمل متفاوتی پیدا می کنند و از آن گناهان گذشته خودشان فاصله می گیرند. پس چیز عجیبی نیست که این اشک بتواند گناهان را بشورد.

این زمانی حاصل می شود که شما بتوانید فرزندتان را علاوه بر حضور در مراسمات رایج عاشورایی، سر کلاس درس معرفتی امام حسین (ع) و عاشورا نیز بنشانید.

کسی که امام حسین (ع) را بشناسد، عاشق او می شود، عاشق خدای او هم می شود، عاشق مرام و نگاه و رفتار و گفتار و … او هم می شود.

راهکار چیست؟

این مباحث باید در درون ما شکل بگیرد. متاسفانه در جامعه ما در شکل دادن گفتمان تربیتی عاشورا ضعف داشته است. خانواده ها باید این نقش را ایفا کنند. گسترش فرهنگ کتابخوانی، و خواندن کتاب های مربوط به عاشورا و فلسفه عاشورا می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید