چند توصیه برای دوران غیرحضوری بودن مدارس

0

پرسش شما:

همانطور که میدانید غیر حضوری شدن مدارس شرایط جدیدی را برای تحصیل فرزندان در خانه ایجاد کرده است؛ حضور سر کلاس های مجازی تفاوت زیادی با حضور فیزیکی در کلاس در ساعات مشخص دارد. به نظر شما خانواده ها چه نکاتی را می توانند رعایت بکنند تا تحصیل فرزندانشان در این زمان با کیفیت بیشتری انجام شود؟

پاسخ:

در ارتباط با کیفیت تحصیل فرزندان ما در دوران غیر حضوری بودن مدارس، مهم ترین نکته ای که وجود دارد بحث «تمرکز» است. امام صادق (ع) حدیثی در مورد موفقیت دارند که ظاهرش ساده است اما پیام مهمی را در بر دارد؛ ایشان می فرمایند: هر کاری را در زمان خودش انجام بده تا موفق شوی

در این نوشتار به چند نکته اشاره می کنیم که توجه به آنها می تواند به افزایش تمرکز فرزندتان بر روی تحصیل خودش در دوران غیر حضوری بودن مدارس و حتی در سایر زمان ها کمک بکند.

هر کاری را در زمان خودش انجام بده

یکی از دلایل عدم تمرکز ما این است که هیچ وقت یاد نگرفتیم که هر کاری را در زمان خودش انجام بدهیم. ما باید تمرین کنیم که در هنگام انجام هر کاری فقط به همان کار فکر کنیم. به عنوان مثال می توانید این بار هنگامی که غذا می خورید، تماماً روی غذای خودتان تمرکز کنید و ببینید که چه انرژی متفاوتی از این غذا دریافت می کنید!

در قسمتی از سوره مبارکه عبس می خوانیم: فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَىٰ طَعَامِهِ  پس انسان باید به خوراکش با تأمل بنگرد

البته این فقط مختص به خوراک جسمی ما نیست، ما باید به خوراک فکری و ذهنی و … خودمان هم توجه داشته باشیم؛ مثلا اگر کتابی را می خوانیم، خودمان را در کسوت نویسنده آن کتاب تجسم کنیم؛ فرضاً اگر کتاب فیزیک می خوانیم حس کنیم که فیزیک دانیم یا اینکه اگر کتاب ادبیات می خوانیم تصور کنیم که ادیب بزرگی هستیم و …

طبیعتاً وقتی با این ژست کتاب می خوانیم، تصویر جدیدی از خودمان پیدا می کنیم که می تواند کیفیت مطالعه ما را تغییر دهد.

پیش از مطالعه طرح سوال کنید

در نوشتارهای گذشته بارها اشاره کرده ایم که کلید تفکر «سوال پرسیدن» است. یک فرمول جدی برای افزایش تمرکز در مطالعه و درس خواندن نیز همین طرح سوال است.

توصیه می شود که دانش آموزان قبل از شروع هر فصل از کتاب، مقدمه، تصویر یا تیتر آن فصل را نگاه کنند و با توجه به آنها، سوال هایی را در مورد آن فصل در ذهن خودشان طرح کنند. شروع کردن مطالعه یک درس با طرح سوال، عامل اصلی ایجاد تمرکز است.

اگر فرزند شما عادت بکند که پیش از شروع هر درس در مورد آن سوال طرح بکند، در طول تدریس درس توسط معلم تمرکز خواهد داشت؛ در نتیجه این تمرکز، یادگیری او تقویت خواهد شد و زمانی که یادگیری او در یک درس تقویت شود نسبت به آن درس احساس مثبتی پیدا می کند.

شب ها 3 دقیقه مرور کنید

توصیه می کنیم که دانش آموزان هر شب طی سه دقیقه تمام درس هایی که آن روز خوانده اند را مرور کنند. توجه کنیم که پیش خوانی درس های جدید بهتر است اول صبح انجام شود و شب قبل از خواب را فقط به مرور اختصاص دهند.

مطابق تحقیقات، ذهن ناخودآگاه ما شبانه روزی در حال فعالیت است، حتی زمانی که ما در خواب هستیم؛ بنابراین مرور مطالب خوانده شده، قبل از خواب، به تثبیت آنها در ذهن فرد کمک می کند.

بار عاطفی مثبت در فرزندتان ایجاد کنید

هدف تمام راهکارهایی که در این نوشتار بیان شد افزایش بهره وری فرزند شما در مطالعه است. اگر بهره وری فرزندتان در درس خواندن افزایش پیدا کند، او احساس خوبی نسبت به مطالعه و درس خواندن پیدا می کند که به آن بار عاطفی مثبت گفته می شود.

این بار عاطفی مثبت، انگیزه فرزند شما را برای مطالعه و یادگیری افزایش می دهد. بنابراین از به کار گیری این تکنیک ها و توصیه برای افزایش تمرکز فرزندانتان غافل نشوید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید