چگونه از تجربیات در رسیدن به اهداف استفاده کنیم؟

0

در این داستان تامل کنید:

«…چند روز پیش توانستم خانه ای را معامله کنم که سه تا مشتری پروپا قرص پای آن ایستاده بود! مدت زیادی بود که به دنبال خانه ای خوب می گشتم که با پولی که فراهم کرده بودم بتوانم بخرم. منتها این اواخر به دلیل گرانی های فزاینده بازار مسکن در طی دو روز خانه ای که پسندیده بودیم گران تر شد و من فهمیدم اگر همین امروز قولنامه نکنم دیگر نمی توانم بخرم. به یکی از دوستان قدیمی ام زنگ زدم ماجرا را برایش گفتم او نیز با مهربانی و سخاوت مقداری از مبلغ مورد نظر را به من قرض داد. سپس یادم امد که چند سکه طلا هم از دو سال پیش به پیشنهاد همسرم کنار گذاشتم. مجموع این مبالغ کمک کرد تا توانستم آپارتمان مورد نظر را خریداری کنم …»

درون خودتان را کنکاش کنید …

سرمایه های زندگی شما چه چیزهایی هستند ؟

آنها را چگونه تعریف می کنید ؟

اگر انسان هدف داشته باشد، زمان آن مشخص باشد، مراحل و فاز هایی برای هدفش تعریف شده باشد، ضرورت هدف مشخص شده باشد و علاقه هم برای رسیدن به آن هدف داشته باشد، اینجا «تجربه» به کمک او می آید. تجربه های ما همان سرمایه های زندگی مان هستند .

در مثال بالا ، برای خرید آپارتمان که یک هدف مشخص با زمان بندی و ضرورت تعریف شده بود و علاقه و نیاز به آن هم وجود داشت، داشتن سکه های طلای ذخیره شده و حضور یک دوست صمیمی و بخشنده یکی از سرمایه های مهم محسوب شد.

تجربه ها ، سرمایه ها

تجربه های ما همان سکه های طلای ذخیره ای هستند که مکمل اقدامات ما در زندگی اند .

زمانی که میخواهیم کاری انجام دهیم آنچه در حافظه و یادداشت های ما هست جمع آوری می‌کنیم و آنگاه این تجربه ها به فعلیت می رسند .

مثال زنجیره ای

اگر من در برخورد با آدم ها بفهمم با هر روحیه ای باید چگونه برخورد کنم 👈 این تجربه سرمایه است.

اگر خوب برخورد نکنم، باید خسارت بدهم، در نتیجه: دوباره کاری می شود، کدورت ایجاد می‌شود و برای آن باید عذرخواهی کنم، این عذرخواهی برای من کسر شأن ایجاد می‌کند، در نتیجه بعد باید طوری زندگی کنم که مجبور نشوم بارها عذرخواهی کنم. در اینجا لزوم و اهمیت بهره گیری از تجربیات کاملا فهمیده می شود .

پس اگر تجربیات دسته بندی شوند و جایگاه آنها مشخص شده و مکتوب شوند خود به خود به فعلیت می رسند .

تمرین :

هم اکنون تجربیات شخصی خودتان را در هر کدام از زمینه های زیر مشخص کنید تا در آینده بتوانید از این تجربیات استفاده کنید و از دوباره کاری جلوگیری کنید:

تجربیات من 👈 اقتصادی/تحصیلی/اجتماعی/سفر/بهداشت/تغذیه .

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید