چگونه از شب قدر به بهترین شکل استفاده کنیم؟

1

بهترین استفاده از شب قدر

سلام. شب های قدر، شب های خاصی هستند. همه ما میدانیم که علمای دینی تاکید بسیاری بر اهمیت این شب داشته اند. شب قدر، شب اندازه هاست. شب اندازه گیری ها و …

اگر می خواهید بهترین استفاده را از این شب بکنید، تصمیم بگیرید در این شب خودتان را بررسی کنید! به عملکرد خودتان تا امروز نگاه کنید، امشب ببینید استعدادها و سرمایه هایتان را چطور مصرف کرده اید و چطور می توانید از آنها بهتر استفاده کنید.

با آنچه در اختیار داشته اید چه کردید؟

امشب شبی است که باید تمام این استعدادها و سرمایه ها را به خودتان یادآوری کنید. ببینید با آنچه در اختیار داشته اید چه کردید:

  • از فکرتان
  • از قلب تان
  • از احساسات تان
  • از سرمایه هایتان
  • از امکانات مادی تان
  • از اعتبارتان و از وجاهتتان
  • و …

از این سرمایه ها و استعدادهایتان تا چه میزان و در چه مسیری استفاده کردید؟ آیا می توانستید بیشتر از این سرمایه ها استفاده کنید؟ آیا می توانستید از آنها در مسیرهای درست تری استفاده کنید؟

مسلما پاسخ همه ما به سوالات بالا، «بله» است! همه ما، همواره می توانیم چند قدمی خودمان را بیشتر از قبل رشد دهیم. اما چطور؟ با هدفگذاری.

هدفگذاری

در اینجا یک تمرین ساده هدفگذاری را به شما آموزش می دهیم که به کمک آن بتوانید از این شب قدر، تا سال بعد، قدم های مثبت و موثرتری بردارید.

قبل از معرفی این تمرین ساده باید از شما بپرسم که طی یک ساله گذشته، از شب قدر سال پیش تا امروز، در ارتباط با هدف هایتان چه کارهایی انجام داده اید؟ اصلا آیا هدفی داشته اید؟ آیا این اهداف را مکتوب کرده اید؟ اگر پاسخ شما «خیر» است، امسال از این مسیر غافل نشوید و حتما این تمرین ساده را انجام دهید:

تمرین ساده هدفگذاری

یک کاغذ بردارید. در آن بنویسید که طی یکسال پیش رویتان می خواهید در چه زمینه هایی تغییر کنید. مثلا ممکن است شما بنویسید که می خواهید در قدت روحی تان، در برخوردهایتان، در رفتارهایتان، در سرعت تان، در تمرکزتان  و یا …، تغییراتی ایجاد کنید و مهارت های جدیدی را بیاموزید.

در این شب قدر و در این هدفگذاری، از وظیفه خودتان در قبال حضرت ولی عصر و امیرالمومنین (ع) غافل نشوید! از خودتان بپرسید:

  • من در قبال امام زمان (عج) چه وظایفی دارم؟
  • من در قبال امام علی (ع) چه وظایفی دارم؟

مثل یک مهندس ساختمان!

بنابراین حتما هدفگذاری کنید. یک کاغذ بردارید و همت های جدید خودتان را در آن بنویسید. به خواسته ها و نیازهایتان ارتفاع بدهید و آنها را به این لیست وارد کنید.

سپس، مانند یک مهندس ناظر که دائم به پروژه سر میزند، هر هفته و هر ماه به لیست اهدافتان سر بزنید و ببینید برای رسیدن به آنها، به چه ابزارها، زمینه ها و … نیاز دارید؟

نتیجه گیری

یکی از بحث های شب قدر همین است که ما ظرفیت های خودمان را در واقع، به خدا عرضه کنیم. شکر بکنیم و درخواست های جدید برای طرح های جدید از او داشته باشیم تا یاری مان کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید