چگونه اعمال با ارزشی انجام دهیم؟

0

چطور عمل های موفقی داشته باشیم؟

سلام. شمایی که امروز در این فضای فرهنگی و تربیتی حضور دارید، حتما به خوبی با اهمیت هدفگذاری و برنامه ریزی آشنا هستید. اما هدفگذاری و برنامه ریزی هرگز به تنهایی کافی نیستند! یکی از مسائل بسیار مهم که همه ما با آن درگیر هستیم «عمل» هست.

یکی از سوالاتی که مکرر مطرح می شود، در تمام زمان ها و توسط هه افراد این است که:

  • چطور دانسته هایمان را به عمل تبدیل کنیم؟
  • اصلا چطور اعمال موفقی داشته باشیم؟
  • شرط های یک عمل موفق چیست؟

خوب در پاسخ باید بگویم بیش از 12 شرط وجود داره برای یک عمل موفق. توضیح تمام این 12 شرط مهم داشتن عمل موفق مجال خود را می طلبد. اما در این نوشتار اشاره ای به 2 شرط مهم و اولیه داشتن عمل موفق خواهیم داشت.

شرط اول: نیت و انگیزه درست برای عمل

اولین شرط عمل موفق، داشتن یک نیت و انگیزه و جهت درست برای آن عمل است.ارزش یک عمل و آن نیروی اصلی و ابتدایی که در واقع موتور اولیه حرکت را در عمل روشن می کند، نیت، جهت، چرایی، انگیزه و مقصود اصلی شما برای انجام آن عمل است.

خیلی وقت ها ما کارهایی را انجام می دهیم که خیلی کارهای خوبی هستند اما جهت و نیت آنها خیلی کوچک است!

مثلا شاید من داشته باشم یک کار خیلی مهمی را انجام بدهم و زحمت بکشم اما نیتش این باشه که دیگران از من تعریف کنند…

برای این دست اعمال گفته می شود که نیتش خیلی کوچک و ضعیف بود و ارزش عمل به شدت پایین می آید. شاید بهتر باشد با یک مثال ریاضی این بحث را ملموس کنیم:

فرض کنید شما یک عدد بزرگ دارید مثلا عدد یک میلیون، اگر این عدد بزرگ را ضربدر یک عدد کوچک اعشاری کنید مثلا 0.1 ارزش یک میلیون بسیار پایین تر می آید. یک میلیون ضربدر 0.1 می شود 100 هزار، یعنی ارزش آن 10 برابر کاهش میابد. انجام دادن یک عمل سخت و بزرگ با یک نیت کوچک هم دقیقا همین نقش را دارد!

نیت بزرگ برای عمل چه فایده ای دارد؟

نیت هاو جهت های ما به عمل ما ارزش میدهند. عمل با ارزش انسان را هم رشد میدهد و مقصد را هم نزدیک می کند و حرکت ایجاد می کند، هم در درون خودش و هم جامعه و هم اطرافیانش.

شرط دوم: توجه به سعی در عمل

یک نکته بسیار مهم در عمل، سعی است. سعی یعنی چی؟ باید بدانیم که اینکه ما چکار می کنیم، تنها یک بخش از ماجراست. اینکه با توجه به کاری که می توانیم انجام بدهیم چه کار می کنیم یک بخش مهم دیگر است.

ما باید یاد بگیریم که فقط به سودها نگاه نکنیم. در تربیت، در مدیریت، در ارتباط، در اندازه گیری و حتی در کارهای خودمان. نگاه نکنیم چقدر کار کرده ایم، بلکه همیشه باید به این توجه کنیم که به نسبت آن کاری که می توانستیم بکنیم چکار کردیم. به این نسبت گفته میشود: سعی.

این هم دومین ویژگی در عمل است که حتما باید مدنظر شما باشد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید