چگونه خود را از خواب بین الطلوعین نجات دهیم؟

0

برای دریافت پاسخ نمودار استخوان ماهی بکشید!

سلام. در این نوشته می خواهیم گوشه نگاهی به علت به دام خواب بین الطلوعین افتادن و راهکار نجات از آن بپردازیم. پیشنهاد ما این است که ابتدا به شناخت چرایی اینکه گرفتار خواب بین الطلوعین می شویم بپردازیم.

برای اینکه چرایی یک مسئله را خوب متوجه شویم، بهتر است از نمودار استخوان ماهی استفاده کنیم. تصویر این نمودار را در ویدئوی بالا می توانید مشاهده کنید.

این نمودار کمک می کند ذهن ما بهتر متوجه شبکه چرایی های یک مسئله شود. این به سیستمی و شبکه ای نگاه کردن به مسائل کمک می کند. لازم است بدانید که اسرائیل به کمک همین ابزارها، شبکه ای نگاه می کند به مسائل و برنامه می ریزد برای جوامع.

در ادامه با هم به بررسی بخشی از دلایل خواب بین الطلوعین در همین شبکه چرایی می پردازیم.

هدف و عادت

وقتی در یک بارش فکری جمعی پرسیدیم که چرا درگیر خواب بین الطلوعین هستیم، یک نمودار استخوان ماهی گسترده ترسیم شد از چرایی ها. با کمی دقت در میابیم که در این میان این چرایی ها، هدف و عادت زیاد تکرار می شوند.

یعنی ما برای رهایی از خواب بین الطلوعین باید هدف سازی را بیاموزیم. و در مبحث عادت ها یاد بگیریم چطور عادت های نادرست را ترک کنیم و عادت های درست را در خودمان ایجاد کنیم.

ترسیم چرایی برای یک علت

در این نمودار باید برای هر دلیل که پیدا میشود، چرایی های دیگر پیدا کرد. مثلا ما در میابیم یکی از علت های درگیر خواب بین الطلوعین شدن، بی هدفی است. حالا از خودمان می پرسیم که چرا بی هدف هستیم؟

پاسخ این است که مثلا ما هدفگذاری را بلد نیستیم یا در هدف های ما ابهام وجود دارد.

خوب حالا باید از خودمان بپرسیم چرا هدفگذاری را بلد نیستیم؟ مثلا در میابیم که علت این است که تابحال اقدام نکرده ایم. پس نتیجه می گیریم که باید به اقدام کردن رو بیاوریم.

به کمک ترسیم این نمودار ما شبکه ای از مسائل را درک می کنیم. و نکته مهم این است که با بر طرف کردن مشکل هر شاخه، یک قدم به حل کردن مشکل اصلی نزدیک تر می شویم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید