چگونه در دریای اطلاعات غرق نشویم؟

0

اطلاعات ، عامل یا مانع حرکت؟

در قسمت قبل درباره مواجهه با رشد روزافزون اطلاعات ، علوم و فناوری صحبت کردیم . اینکه با یک جستجوی ساده در گوگل به حجم زیادی از دانش و معلومات دست پیدا می کنیم . حال این سوال اهمیت پیدا میکند که آیا این بار سنگین اطلاعات در عمل ، مانع حرکت ماست یا عامل حرکت ؟

با یک بررسی اجمالی می توان فهمید که این حجم اطلاعات به تنهایی عامل حرکت ما نشده و بعضاً مانع حرکت هم هست .

توقف حرکت یا آموزش؟

آیا هم اکنون که اطلاعات کسب می کنیم و خروجی نداریم یا بعبارت دیگر عمل نمی کنیم ، باید روند آموزش را متوقف کنیم ؟ آیا حضور در همایش ها ، سخنرانی ها ، برنامه ها و کارگاه ها اشتباه است؟ قطعا این کار درستی نیست و ما ناچاریم با پیشرفت تکنولوژی و علوم مختلف ، پیش برویم .

مثل ماهی شناگر باشیم

هیچ ماهی تا بحال غرق نشده ، چرا؟

چون ماهی ها دارای سیستم کنترل هستند که آنچه را نیاز دارند از آب می گیرند و خفه نمی شوند .

نکته مهم اینجاست . ماهی ها از ما باهوش تر و ماهرتر نیستند. ما باید مثل ماهی شنا کنیم و هر آنچه را که «نیاز» داریم ، بگیریم .

چگونه شنا کنیم؟

قبل از هر کلاس یا دوره آموزشی و یا همایش و سخنرانی و حتی قبل از مطالعه یک کتاب ، تعدادی سوال طرح کنیم . سوالاتی منطبق با همان موضوع .

وقتی سوالات مشخص باشد ، دقیقا دنبال همان جواب ها می گردیم . مثل آشپزی که چند وسیله کاربردی اش نیست و بدنبال همان حرکت میکند . یا مکانیکی که برای تعمیر ماشین بدنبال تهیه قطعه مورد نیاز می رود .

به این سوالات فکر کنید:

از کدام بخش نیاز به ورود اطلاعات جدید داریم؟

از کدام بخش نیاز به فرآوری جدید داریم؟

در کدام بخش نیاز به حلاجی جدید داریم؟

و از کدام بخش نیاز به بازنگری متفاوت داریم ؟

و …. .

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید