چگونه فاصله بین دانسته های خود و اعمالمان را کاهش دهیم؟ – قسمت اول

0

چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟

«عصر امروز ، انفجار اطلاعات»

ذهن ما همواره درگیر و مباحث مختلف است به واسطه مطالعات، شرکت در سمینارها و کارگاه های مختلف و آموزش و فعالیت در فضاهای مجازی و…. اطلاعاتات روز به روز اضافه می‌شود و سوالات بیشتری هم ذهن را درگیر می‌کند. سوالاتی که حتی پاسخ آن را هم می‌توانیم در میان آموخته های خودمان پیدا کنیم اما یک حلقه مفقوده وجود دارد و یک پرسش مهم: چرا تمامی این دانش و اطلاعات یک مابه ازای خارجی ندارد؟

شما از کدام دسته اید؟

مورچه ها: عده ای همانند مورچه‌ها فقط اطلاعات و معلومات را از بیرون می گیرند و انبار می کنند.

کرم ابریشم: بعضی ها از بیرون چیزی دریافت نمی کنند و تلاش می کنند با آنچه پیش خودشان دارند، بسازند و استفاده کنند سرانجام هم در پیله خودشان گرفتار می شوند.

زنبور عسل: دسته سوم از بیرون اطلاعات و دانش را می گیرند، شهد و عسل و شیرینی ام استخراج می کنند. یادگیری ما باید اینطور باشد تا به عمل منجر شود. آن چیزی که ما عموما بعنوان یادگیری از آن یاد می کنیم فقط اطلاعات است و مفهومات نیست.

مهارت نان پختن را یاد بگیرید

یک توصیه کاربردی :

دفترچه یادداشتی تهیه کنید و از همین امروز، کنجکاوی ها، دریافت ها، آموخته ها و بررسی هایی که در حوزه طبیعت انجام می دهید به زبان خودتان یادداشت کنید.

این عمل همانند نان پختن است. وقتی مطلبی را می خوانید مثل خمیر نانوایی است که باید در تنور فهم شما پخته شود تا به عمل دربیاید. به زبان ساده تر یعنی آنچه آموختید و می نویسید به زبان خودتان برگردانید. این دفترچه راهکاری ساده اما بسیار مهم برای فعالسازی ذهن است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید