تمرین اول تفکر راهبردی: سنجش سعی و سرمایه شما

0

چرا تمرین تفکر راهبردی؟

سلام. در این نوشتار و نوشتار بعد به بیان یکسری تمرین در حوزه تفکر راهبردی می پردازیم. حتما این تمرین ها را انجام دهید و سعی کنید ارتباط میان این تمرین ها و مباحثی که در زمینه تفکر راهبردی بیان شد را کشف کنید.

در واقع ما به دنبال دادن راه حل و دستورالعمل به شما نیستیم؛ چرا که اعتقاد داریم دستورالعمل هایی که داده شده جواب نمیدهند. همانطور که قبلا هم بارها گفته ایم، ما باید مدل را کشف کنیم.

دستورالعمل دادن یعنی شما ارزش ها و فهم خودتان را کنار بگذارید و این کارها را انجام بدهید. اما تاکید ما روی تولید راه حل توسط خودتان است. بنابراین حتما به این تمرین ها در قالب همان زنجیره مفاهیم تفکر راهبردی که بیان شد نگاه کنید.

سعی شما چقدر است؟

در تمرین اول شما باید مشخص کنید که سعی شما چقدر است. البته لازم است تا سعی خودتان را در زمینه های مختلف بسنجید.

مشخص کنید در زمینه ها و هدف های مختلف زندگی مانند اهداف تحصیلی، خانوادگی، اقتصادی، شغلی، اجتماعی، معنوی، رفتاری، روحی و … چه مقدار سعی دارید.

چگونه این سعی را اندازه بگیریم؟

برای اینکه بتوانید سعی خودتان را در هر یک از زمینه های فوق اندازه بگیرید باید ببینید در آن زمینه چه سرمایه هایی داشتید. مثلا در زمینه اهداف خانوادگی تان چه سرمایه هایی داشتید؟

یک پدربزرگ دانا، یک دایی مهربان، یک کتاب که در مورد خانواده در کتابخانه داشتید، یک برنامه تلویزیونی رایگان در مورد مسائل خانواده و … همه اینها نمونه هایی از سرمایه های احتمالی شما در ارتباط با هدف خانوادگی تان بود.

من همه راه ها را رفته ام!

برای سنجش میزان سعی، ما باید سرمایه هایمان را به نسبت اعمال مان بسنجیم. حالا اگر فردی بداند که تاحالا به نسبت فرصت ها و سرمایه هایش هیچ کاری نکرده است این خودش یک فرصت است!

مشکل زمانی ایجاد می شود که ما فکر میکنیم همه کار کرده ایم. بسیاری از افراد وقتی برای مشاوره دفتر ما می آیند ادعا می کنند که هر راهکاری که ما بخواهیم بدهیم آنها از قبل استفاده کرده اند و نتیجه نگرفتند. این اشتباه است.

به عنوان مثال یک جوان تازه فارغ التحصیل شده می گوید که لیسانس دارد، به هر دری هم زده اما کاری پیدا نکرده است. در حالی که داشتن لیسانس به معنی کارشناس بودن است. آیا او کارشناس رشته خودش هست؟ خیر! او باید چند مهارت بیاموزد و بعد ببیند که چقدر تقاضا ایجاد می شود برای آن مهارت ها.

احساس خلاء موجب حرکت می شود

اگر احساس خلاء بکنید حرکت شکل میگیرد. پس ما باید خلا را تشخیص دهیم. بنابراین اگر فرد بپذیرد که هیچ کاری نکرده است به کار کردن امیدوار می شود و حرکت می کند. اما اگر کسی اعتقاد داشته باشد که همه کار کرده است و نتیجه نگرفته، آن زمان دچار نا امیدی می شود.

پس لازم است تا ما راهبرد به جریان انداختن عنصر سعی در زندگی را پیدا کنیم. یکی از راهکارها این است که سرمایه هایمان را در زمینه های مختلف شناسایی کنیم و ببینیم چه کارهایی با آنها انجام داده ایم.

چگونه سرمایه ها را شناسایی کنیم؟

در این تمرین سه محور مطرح شد که هر سه محور بسیار مهم هستند:

  1. تشخیص میزان سعی
  2. شناسایی سرمایه ها
  3. به کار گرفتن سرمایه ها

در اینجا این پرسش مطرح می شود که چطور می توانیم سرمایه هایمان را بشناسیم؟

در پاسخ، راهبرد مطالعه مطرح می شود. با مطالعه، مشورت و تجربه اندوزی می توانید سرمایه های خودتان را در زمینه های مختلف تشخیص دهید.

بعد از شناسایی سرمایه ها بکوشید از آنها استفاده کنید. فرض کنید در یک مسافرت 12 ساعته در قطار متوجه می شوید یکی از هم قطاری های شما یک استاد دانشگاه است. اگر شما این راهبرد را به خوبی شناخته باشید حتما از این فرصت استفاده می کنید تا از این استاد مطالب مرتبط با خودتان را بپرسید و از این سرمایه موجود استفاده کنید.

در حالی که بسیاری از دانشجویان ما 4 سال در دانشگاه درس می خوانند و بعضا از تجربیات هیچ کدام از اساتیدشان در این چهارسال استفاده نمی کنند!

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید