دو تمرین برای مدیریت اقتصادی خانواده

0

جایگاه تمرین در مدیریت اقتصادی خانواده

در نوشتارهای گذشته به برخی از مبانی مدیریت اقتصادی در خانواده اشاره کردیم. در این نوشتار دو تمرین به شما معرفی می شود. این دو تمرین ساده ذهن شما را درگیر می کند تا بهتر و بیشتر از قبل سرمایه های خودتان را ببینید. خودآگاهی حاصل از این تمرین می تواند شما را در بهبود اوضاع اقتصادی تان یاری کند.

تمرین اول: لیست دارایی ها

مجموعه ای از دارایی های خودتان را روی یک کاغذ یادداشت کنید. این مجموعه می تواند شامل امکانات و دارایی های فیزیکی و درونی شما باشد.

برای اینکه بهتر متوجه دارایی های خودتان بشوید می توانید به این پرسش پاسخ دهید: شما چه چیزهایی دارید که اگر از شما گرفته شود باید هزینه کنید تا مجدد به آن برسید؟

دارایی های ما چیزهایی هستند که اگر از ما گرفته شود باید هزینه کنیم تا دوباره آنرا به دست بیاوریم. به عنوان مثال به نعمت سلامتی خودتان دقت کنید؛ به هر قسمت جسم ما که آسیبی برسد باید هزینه های بسیاری بکنیم تا سلامتی به آن برگردد.

«فکر» هم جزو دارایی های شماست!

امیدوارم روزی برسد که در جامعه ما «فکر» هم جزو سرمایه های مهم افراد به شمار بیاید. البته این کاری بزرگ و جهادی عظیم را می طلبد، اینکه کاری بکنیم که در جامعه، تفکر به عنوان سرمایه شناخته بشود.

متاسفانه امروز در جامعه ما کسی تفکر را به عنوان سرمایه نمی شناسد؛ در حالی که تفکر و تعقل یک سرمایه مهم برای انسان است. میدانید چرا؟

به این علت که فرد عاقل می تواند یک زندگی خوب برای خودش بسازد! و مدیریت اقتصادی نیز به همین معنی است. مدیریت اقتصاد خانواده یعنی هنر خوب زندگی کردن. این خوب را باید تعریف کنیم. خوب زندگی کردن یعنی زندگی همراه با: آرامش، رشد، امنیت روانی، امنیت فکری، امنیت روحی، قدرت روحی، ظرفیت، صداقت، نظم، نظام مند بودن و …

تمرین دوم: مجموعه مهارت های شما

مجموعه مهارت هایی که دارید را روی یک کاغذ یادداشت کنید. شما چه چیزهایی بلدید؟ چه حرفه ها، هنرها و توانمندی های درونی دارید؟

مثلا اگر شما می توانید به خوبی افراد را متقاعد کنید یا حرفتان را به خوبی به دیگران منتقل می کنید این یک مهارت مهم است.

فرض کنید یک نفر می تواند خیلی سریع در فضای وب به اطلاعات خوبی برسد و جستجویی که دیگران در یک ساعت انجام می دهند را او در یک ربع به ثمر می رساند؛ این هم یک مهارت حسوب می شود.

این مثال ها گفته شد تا شما متوجه شوید که آنچه که خودتان در آن استعداد دارید را باید در این لیست یادداشت کنید. اگر برای مهارت هایتان ارزش قائل بشوید این مهارت ها تبدیل به ثروت خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید