شاه کلید ارتباط با دیگران

0

ارتباط موثر

سلام. همانطور که می دانید توانایی برقراری ارتباط موثر برای شما می تواند نقش حیاتی داشته باشد، چه در ارتباطات کاری و اجتماعی شما و چه در ارتباطات خانوادگی تان.

بدون شک این توانایی تاثیر زیادی بر کیفیت زندگی شما خواهد داشت.

سوال اساسی: شاه کلید ارتباط موثر با دیگران چیست؟

در اینجا می خواهیم به یکی از شاه کلیدهای ارتباط موثر به ویژه در ارتباط با فرزندان و خانواده تان بپردازیم. در واقع این شاه کلید بسیار مهم و کاربردی یک مفهوم ساده است:
ما باید بکوشیم آنها (فرزندان، خانواده و دوستان) را خوب درک کنیم!

همین! اما نکته سوال این است که خوب درک کردن دقیقا یعنی چه کاری باید انجام دهیم؟

خوب درک کردن یعنی چی؟

وقتی بیان می شود باید بکوشیم دیگران را خوب درک کنیم، باید دقیق تر این سوال مطرح شود که دقیقا چه چیز دیگران را باید خوب درک کنیم؟

ما باید نیازها، توقعات، احساسات، عقاید، افکار، زمینه های فکری، محیط، قوانین فکری، و دنیایی که آن فرد در آن زندگی می کند را به خوبی بشناسیم و درک کنیم، آن زمان است که می توانیم در اصطلاح آن فرد را درک کنیم و میوه این درک و شناخت، یک ارتباط اثرگذار و اثربخش است.

مشکل رایج در ارتباط با فرزندان

تصور کنید یک مادر یا پدر که درکی از دنیایی که فرزندشان در آن زندگی می کند ندارند و با دید خود به آینده و عملکرد اکنون فرزندشان می نگرند چقدر در ارتباط با این فرزند دچار مشکل هستند!

به نظر شما، اختلافات خانوادگی، فرار از خانه و هزار مشکل دیگر خانواده ها با فرزندانشان از کجا شروع می شود؟ از همینجا! از عدم توانایی درک و شناخت فرزند.

یک تمرین کاربردی

از شما می خواهیم که یک تمرین ساده و کاربردی را فقط برای مدت یک هفته انجام دهید و سپس خودتان نتایج این تمرین را ببینید و احساس کنید:

طی هفته آینده، مجموعه از افراد دور و برتان را انتخاب کنید و در نظر بگیرید؛ از خانواده و دوستان گرفته تا حلقه های بزرگتر. سپس تمام ابعادی که بالاتر به آنها اشاره کردیم، نظیر زمینه های فکری، دنیای ذهنی و استعدادها و … آنها را در نظر آورید و تحلیل کنید.

بعد از یک هفته بررسی کنید که با انجام این تحلیل و تمرین، چه تغییراتی در زمینه ارتباط کارآمد شما با آنها رقم خورده است!

در پایان

در پایان لازم به ذکر است بگوییم، درک کردن دیگران به این معنا است که شما بتوانید تمام و کمال خودتان را جای آنها بگذارید و این کار احتیاج به همان تحلیل هایی دارد که به آنها در این نوشتار اشاره شده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید