مهمترین اصول در ارتباط موثر

0

اصولی زندگی کنیم!

یک موضوع خیلی مهم که می تواند یک زندگی سعادتمندانه را برای ما رقم بزند، زندگی کردن بر مبنای اصول است. یعنی رعایت اصول درست در انجام هر کاری در تمام جنبه های زندگی. چرا که اصول راه رسیدن به نتایج درست را به ما نشان می دهند.

یکی از زمینه های که هر انسانی روزانه با آن مواجه می شود، ارتباطات او با سایر انسان ها است. در نتیجه شناخت و رعایت اصول ارتباطات یکی از ضرورت های زندگی همه ماست.

چه اصولی را در ارتباط با دیگران باید رعایت کنیم؟

اصولی زیادی هست، یکی از این اصول این هست که به اشتراکات روانی انسان ها توجه کنیم. اما اشتراکات روانی انسان ها دقیقا یعنی چی؟

یعنی انسان ها بدون در نظر گرفتن اینکه متعلق به کدوم ملت هستند یا کدوم آیین رو قبول دارند و …، همه اونها به این چندتا اصل واقعا اعتقاد دارند، یعنی اگر به این مباحث عمل کنیم، می تونیم ارتباط بهتری با اونها برقرار کنیم:

1- محبت

یکی از این مباحث محبت است. اولین اصل این است که بدانید شما در ارتباط با دیگران چگونه باید محبت بکنید. مثلا به معلم خودتان چگونه محبت کنید؟ به پدر و مادرتان، برادرتان، دوست تان و … چگونه باید محبت کنید؟

2- تشویق

همه آدم ها دوست دارند تشویق شوند. به شوق درآوردن آدم ها بسیار موثر است.

توانمندی اینکه شما بتوانید با لحن تان، با نوازشتان، با ادبیات گفتاری تان، با زبان بدنتان، با تشویق های مبتنی بر جایزه یا هر مدل تشویقی متناسب با روحیه مخاطب، مخاطب خودتان را به شوق در بیاورید تا در کارشان موفق شوند.

3- نیاز به دیده شدن و تایید شدن

همه آدم ها نیاز دارند دیده شوند و تایید شوند. حالا هر کسی به نوع خودش. مثلا خانم ها نیاز دارند یک جور دیده شوند، آقایان به نوعی دیگر، کودکان به نوعی دیگر و … .

در نتیجه شما باید از خودتان بپرسید چطور می توانید دیگران را به شیوه ای اصولی تایید کنید  و راهکارهای درست را به کار بگیرید.

به کار بگیرید تا نتیجه بگیرید!

می توانید یک تمرین کاربردی انجام دهید. سه موردی که در زمینه ارتباطات اصولی بیان شد را مد نظر قرار دهید و به راهکارهای هر کدام بیاندیشید، سپس به مدت یک ماه سعی کنید هر روز این نکات را در ارتباطات خودتان رعایت کنید. تاثیری که این تمرین روی بهبود روابط شما می گذارد را پس از یک ماه، یادداشت کنید و زیر این نوشته منتشر کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید