مهم ترین عامل در به نتیجه رسیدن تصمیمات

0

تصمیم گیری

عوامل یک تصمیم گیری موفق چیست؟

نیروهای مخالف اراده از کجا تغذیه می شوند ؟

لوازم پرورش یک تصمیم خوب چه چیزهایی هستند؟

ریشه اصلی تزلزل های ما در تصمیم گیری چیست؟

چگونه تصمیماتی سازنده و عملی بگیریم؟

یک مطلب بسیار مهم در این بحث وجود دارد که می تواند سوال اکثر افراد باشد . زمانی که می خواهیم تصمیماتی جدی بگیریم   که منجر به تغییرات مهم در زندگی ما می شود همانند : ورزش کردن ، داشتن یک رژیم غذایی سالم ، سحرخیز شدن ، تغییر بعضی عادات زشت مانند پرخاشگری ، تسویف و …. ،👈 با یک مقاومت درونی مواجه می شویم . این مقاومت درونی چیست؟

آیا احساس امنیت می کنید؟

این مقاومت درونی همان «احساس امنیت» است .یعنی ما نسبت به 👈عادات قبلی مان احساس امنیت می کنیم . بعبارت بهتر زمانی می توانیم تغییری ایجاد کنیم و تصمیمی اساسی بگیریم که نسبت به موضوع قبلی احساس ناامنی داشته باشیم و آن امنیت مانع ایجاد تغییر در ماست . در اینجا کاری که باید انجام دهیم این است که آن ناامنی را در نگاه خود ایجاد کنیم .

چگونه در برابر عادات غلط احساس ناامنی کنیم؟

همان طور که گفتیم باید امنیت درونی مان را برای ایجاد تغییرات مثبت از بین ببریم . اما چطور؟

استعاره هایی بکار ببریم که بتواند مسیر ذهن ما را تغییر دهد. باید نگاه مان را نسبت به موضوعِ تصمیم با دانش خود متناسب کنیم. خیلی اوقات اطلاعات ما به سمتی می رود و «نگاه» ما به سمتی دیگر و و هماهنگی بین آن وجود ندارد. پس ما باید برای مجموعه عادات غلط خود را که قرار هست برای آنها تصمیم بگیریم، یک استعاره درست بسازیم بطوریکه این استعاره ها ضرورت تغییر را در ما ایجاد کند. به مثال دقت کنید:

بگویید : من دارم در حق خودم با فلان عادت ظلم میکنم.

من با این کارم دارم انسان ها را از بین می برم.

من دارم خودم را به هلاکت می اندازم.

یا اگر من سحرخیز نباشم به سمت بدبختی با شتاب حرکت میکنم.

لوازم حرکت را فراهم کنیم

بنابراین اگر ما بدانیم مشغول چه کاری هستیم و آن کار مضر هست بلافاصله تغییر را ایجاد می کنیم. فرض کنید مسیری را به سمت مغرب می رویم در حالی که باید به مشرق می رفتیم و وقتی که فهمیدیم بلافاصله مسیر را عوض می کنیم.

پس 👈 برای بهتر راندن در جهت بهتر شدن ، راننده خوب ، نقشه دقیق ، راننده، راهنما و مشاور، نیرو های پیشران و کنترل کننده لازم داریم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید