نقش ادعیه در تربیت انسان چیست؟

0

دعا ما را تربیت می کند؟

سلام. تابحال به این فکر کرده اید که دعاهای ائمه ما نقش تربیتی دارند؟

تا پایان این نوشتار کوتاه با ما همراه باشید تا نقش تربیتی بی نظیری که این ادعیه ایفا می کنند را بررسی کنیم.

ائمه: الگویی برای فعالسازی تمام استعدادها

ما اعتقاد داریم که ائمه انسان های کامل هستند. در نتیجه اگر ما بخواهیم تمام آپشن ها و تاکید می کنم «تمام» استعدادهای درونی خودمان را فعال کنیم و راه بی نهایت را طی کنیم به امام نیاز داریم.

فعال کردن همه استعدادها

این خیلی تفاوت دارد که شما بخواهید بخشی از استعدادهایتان را شکوفا کنید تا زمانی که بخواهید تمام استعدادهایتان را شکوفا کنید.

به عنوان یک تمرین، یک لیست کامل بنویسید از همه استعدادهای انسان. یعنی استعدادهایی که انسان ها دارند اما حیوانات ندارند.

به نظر شما این استعدادها کی باید درون ما فعال شود؟ خداوند حکیمی که همه خلقتش هدفمند است هر کدام از این استعدادها را برای هدفی در ما قرار داده است که روزی به کار ما می آید.

شرایط ما مانند کودکی است که پشت یک کامپیوتر نشسته و فقط از ماشین حساب آن استفاده می کند. او از خودش می پرسد ماشین حساب که با همین چند تا دکمه کار می کند پس این همه دکمه و گزینه دیگر برای چیست؟!

شرایط ما هم دقیقا همین است. از خودمان می پرسیم که این همه استعداد که خداوند درون ما قرار داده است برای چیست و کی باید شکوفا شود. شاید یکی از دغدغه های اساسی ما باید همین باشه که ما کی میخواهیم همه وجودمان را گسترده کنیم؟

نقش امام در شکوفایی همه استعدادها

باور ما این است که انسان بدون کمک امام نمی تواند تمام استعدادهایش را به درستی شکوفا و ترکیب کند. چرا که امام انسان کامل است و فقط او می تواند ما را برای چنین امری تربیت کند.

امام به شکل های مختلفی تربیت می کند

ائمه به شکل ها و روش های گوناگونی به تربیت انسان پرداخته اند. یک بخش آن عاشورا است. در مکتب عاشورا انسان تربیت می شود. یک بخش آن به صورت مستقیم بوده است. یک بخش آن هم به وسیله دعاها صورت می گیرد. یعنی ادعیه یکی از روش های ائمه برای تربیت انسان ها است.

من باید چه بخواهم؟

ما باید یاد بگیریم که باید از خداوند چه چیزهایی را بخواهیم. برای درک بهتر این موضع به این مثال دقت کنید:

فرض کنید شما با یک راننده حرفه ای به خرید می روید. شما می بینید که او یک قطعه مکانیکی را میخرد. از او می پرسید نقش این قطعه چیست و او مثلا توضیح میدهد که این قطعه نقش مهمی در بهبود عملکرد ماشین دارد.

شما تاکنون این قطعه را نمی شناختید اما اکنون به کمک این فرد خبره متوجه شدید که باید این قطعه را بخواهید!

پس اینکه ما بفهمیم که چه چیزی را باید بخواهیم نیاز به آموزش دارد.

هر کس به اندازه فهمش میخواهد

به خواسته های یک انسان از کودکی تا جوانی دقت کنید. یک کودک پنج شش ساله ممکن است یک توپ پلاستیکی بخواهد. وقتی بزرگتر شود یک توپ چهل تیکه طلب می کند. بزرگتر که می شود دوچرخه می خواهد و …

اما شما هیچ وقت نمی بینید که مثلا یک کودک پنج ساله یک آپارتمان بخواهد! چرا که هر کس به اندازه فهمش طلب می کند. در نتیجه من و شما باید بکوشیم تا با انسان های بزرگ حشر و نشر کنیم تا خواسته های ما به بلوغ برسد.

به این بلوغ، بلوغ تمنا گفته می شود. یک نقش ادعیه ما در اینجا معنا میابد. ما به کمک دعا، از ائمه می آموزیم که باید از خدا چه بخواهیم و چگونه می توانیم به بلوغ تمنا برسیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید