پسر 15 ساله ام مثل قبل نمازهایش را نمی خواند!

0

پرسش شما:

من یک پسر 15 ساله دارم. قبلاً نماز اول وقت او ترک نمی شد اما الان نمازهایش یکی در میان شده! حدوداً شش ماه است که سرکار می رود و از وقتی بیرون از خانه می رود حرف های زشت هم می زند و گاهی فحش می دهد. من از این رفتارهای او خیلی ناراحت هستم اما نمی خواهم سر به سرش بگذارم. لطفا راهنمایی بفرمایید که من چطور می توانم با این مشکل رو به رو شوم؟

پاسخ:

همه میدانند که میوه باید طبیعی باشد و طبیعی رشد بکند، اما گاهی ما فراموش می کنیم که انسان نیز باید طبیعی رشد بکند!

من از اینکه می بینیم یک نوجوان همه مستحبات را انجام می دهد خوشحال می شوم اما در عین این خوشحال شدن گاهی نگران می شوم که نکند ریشه های این نوجوان قوی نشده باشد و این رشدها فقط در ظاهر او صورت گرفته باشد.

بخش عمده مشکلات ما در بخش ریشه ها است. برای اینکه ریشه های جوانان ما قوی شکل بگیرد باید معرفت، شناخت و  درگیری فکری آنها با این مباحث دینی قوی تر بشود.

اگر ریشه های جوانان ما تقویت نشود، آنها تا زمانی که برخی جذابیت های ظاهری مثل تشویق والدین، معلمین و فامیل وجود داشته باشد واجبات و مستحبات دینی را دنبال می کنند و به محض اینکه این جذابیت های ظاهری کم رنگ تر شوند از این اعمال رو بر می گردانند.

ما چه باید بکنیم؟

اولاً در نظر داشته باشید که اگر فرزندتان در رعایت این اصول مثلا 20 درصد افت کرده است او را سرزنش نکنید چرا که این افت تا حدی طبیعی است. مثلا ممکن است نماز اول وقت خواندن این پسر جوان، ریشه در تشویق اطرافیان داشته باشد و از ابتدا هم خیلی جدی نبوده باشد.

دوم اینکه شما باید تلاش کنید تا ریشه های او را قوی تر کنید. سعی کنید حوزه های معرفتی فرزندتان را تقویت کنید. جوانی که از لحاظ معرفتی قوی نیست و تاکنون گفتگوهای عقیدتی را تجربه نکرده، با اولین شبهه گرفتار می شود!

یکی از تمرین هایی که در دوران دفاع مقدس در مساجد انجام می شد این بود که به ما می گفتند مثلا در تاریخ 20 مهر یک کمونیست قرار است به مسجد ما بیاید برای بحث و ما موظف هستیم از دین خودمان دفاع کنیم؛ این موضوع باعث می شد که ما در این مدت در مورد اثبات خدا، معاد، نبوت و … مطالعه کنیم و به این ترتیب ریشه های معرفتی ما قوی می شد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید