چرا وقتی فرزندتان بزرگتر می شود مخالف شما عمل می کند؟

0

سلام. شاید شما هم مانند بسیاری از والدین فکر می کنید که می توانید در کودکی فرزندتان را به گونه ای تربیت کنید که در تمام طول عمر، همانطور که شما می خواهید رفتار کند. اما این تصور درست نیست!

هر چه که ما بتوانیم در سنین کودکی روی فرزندانمان تاثیر بگذاریم و آنها را تحت کنترل خودمان داشته باشیم، باز هم وقتی آنها جوان می شوند، با تمام قدرتشان رو به روی ما قرار می گیرند و با ما مخالفت می کنند.

در این نوشتار، به علت پیش آمدن این مشکل و راهکار جلوگیری از آن می پردازیم.

آنها که از درون نجوشیده اند از بیرون پر خواهند شد

استاد بزرگی این جمله را به ما آموخت که واقعا یک کلید تربیتی است: «آنها که از درون نجوشیده اند از بیرون پر خواهند شد»

از درون نجوشیدن فرزند ما، یعنی ما نگذاشته ایم فرزندمان خودش انتخاب کند. بالای سرش نشسته ایم و برای هر چیز گفته ایم این خوب است و این بد است. او هم تا زمانی که به ما احتیاج دارد، همان چیزی که ما می گوییم خوب است را تایید می کند اما با گذشت زمان، وقتی او دیگر به شما نیازی ندارد از شما پیروی نمی کند.

راهکار چیست؟

مگر اینکه شما ریشه های این درخت را تقویت کنید. ریشه ها چه چیزهایی هستند؟ عقاید و معارف ریشه ها هستند.

معارف یعنی معرفت ها و شناخت ها. شناخت، محصول تفکر است. پس اگر می خواهیم فرزندانمان ریشه کنند باید بگذاریم خودشان به شناخت برسند.

حتما شما هم تابحال بارها ترجمه آیه «لا اِكْراه فِی الدّینِ قَدْ تَبَینَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَی» را شنیده اید، ترجمه اش می شود که اکراهی در پذیرفتن دین نیست. اما نکته اینجاست که ما دقت نمی کنیم این آیه می فرماید در چه زمانی اکراهی در پذیرفتن دین نیست!

زمانی که تبیین شد راه درست از غلط. وقتی خوب تبیین کنید و مزایا و معایت هر دو مسیر برای فرزندتان مشخص شود خودش مسیر درست را انتخاب می کند.

مثل بچه ای که کلاس ورزش می رود و معلم ورزشش را خوب می شناسد، مدال ها و سوابق این مربی را دیده است و شناخت پیدا کرده که این تمرین سخت که مربی به او می دهد در فلان قسمت عضله او رشد ایجاد می کند. بنابراین او خودش انتخاب می کند که این تمرین را انجام دهد.

شما هم تجربه ای در این زمینه دارید؟

شاید شما هم در خانواده خود یا اطرافیانتان شاهد مواردی بوده اید که با رعایت یا عدم رعایت این اصل در تربیت فرزند، نتایج مثبت یا منفی گرفته اند. این تجربیات را زیر همین نوشته کامنت کنید تا سایرین نیز از درس های نهفته در این تجربیات بهره مند شوند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید