چطور به مودبانه حرف زدن عادت کنم؟

0

پرسش شما:

لطفاً مرا راهنمایی کنید، من دوست دارم با اطرافیانم حرف های خوب و زیبا بزنم اما نمی توانم! در حالی که استفاده کردن از الفاظ زشت برایم خیلی راحت تر است! من چه کاری می توانم انجام بدهم تا گفتن حرف های خوب و زیبا ملکه ذهنم بشود؟

پاسخ:

اصلی ترین راهکاری که برای حل این مشکل می توان داد، عوض کردن ورودی های ذهن فرد است. یعنی انسانی که ورودی های ذهنی ادبی بیشتری داشته باشد ناخودآگاه همین ادبیات زیبا را در سخن خودش منعکس خواهد کرد.

در این نوشته سه راهکار ساده اما کاربردی برای تغییر ورودی های ذهن و تغییر ادبیات فردی ارائه می دهیم.

کتاب های ادبیات فارسی را بخوانید

اولین پیشنهاد بنده این است که کتاب های اشعار ادبیات فارسی را بخوانید. مثلا می توانید هر روز بخشی از گلستان سعدی، شاهنامه یا سایر داستان های اصیل ایرانی را بخوانید.

مجموعه چیزی که ما در قواعد گفتاری، رفتاری و فکری خودمان نیاز داریم در ادبیات ما وجود دارد.

هرگاه شما مطالعه خودتان را زیاد کنید، تصویرهایی که از این مطالعات دریافت می کنید به گفتار و رفتار شما شکل جدیدی می دهد.

با افراد مودب رفت و آمد کنید

دومین راهکار اساسی برای کنترل ورودی های ذهنی شما، رفت و آمد با افراد مناسب است. سعی کنید بیشتر با افراد مودب و منظم حشر و نشر داشته باشید. این نکته مهم را جدی بگیرید!

به صورت کنترل شده تلویزیون را دنبال کنید

سومین راهکار اساسی کنترل ورودی های ذهنی شما به چیزهایی که در تلویزیون می بینید مرتبط است. سعی کنید به صورت آگاهانه، بیشتر آن دسته از برنامه های تلویزیونی که جنبه فرهنگی و تربیتی قوی تری دارند را دنبال کنید.

راهکار شما چیست؟

در این نوشتار سه راهکار جهت عادت کردن به زیبا صحبت کردن ارائه دادیم. تجربه شما در این زمینه چیست؟ آیا می توانید یک راهکار چهارم برای این موضوع ارائه کنید؟

راهکارهای پیشنهادی خودتان را زیر همین نوشته با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید