چطور می توانید از تجربه دیگران ثروت استخراج کنید؟

0

میلیاردرهای بی نشان!

در هر شهری که زندگی می کنید، افراد بسیاری هستند که تجربیات گرانبهایی برای ارائه کردن به شما دارند.

من همین الان سه چهار نفر را در ذهن خودم دارم که در شهر مغازه های کوچکی دارند اما میلیاردر هستند؛ دیده هم نمی شوند و به همین سبب راحت زندگی می کنند. همه این افراد هر روز بعد از نماز صبح در مغازه شان حاضر می شوند.

وقتی با آنها صحبت می کنید متوجه می شوید که به جز دو سه روز از سال که به سفر رفته اند، در طول پنجاه سال اخیر، یک روز هم خواب نمانده اند و هر روز بعد نماز صبح مغازه شان را باز می کرده اند. در نتیجه می فهمید که یکی از اسرار موفقیت این افراد “سحرخیزی” بوده است.

یک دفترچه تجربیات بسازید

اگر به دنبال رشد اقتصادی و مدیریت کارآمد اقتصاد خانواده خودتان هستید باید از تجربیات دیگران ثروت استخراج کنید. برای نیل به این مقصود، یک دفترچه تجربیات آماده کنید و تجربیات افرادی که می شناسید را در آن ثبت کنید.

به عنوان مثال می توانید به سراغ همین کاسب های قدیمی و موفق بازار بروید که در مثال قبل به آن اشاره کردیم.

چه کتابی بخوانیم؟

همچنین برای کسب تجربه بیشتر می توانید به مطالعه برخی از کتب خاص روی بیاورید. کتاب های افرادی را بخوانید که زمین خوردند اما مجدداً بلند شده اند. همچنین می توانید کتاب های افرادی را بخوانید که در فقر بوده اند اما رشد کردند.

کتاب هایشان را بخوانید و رفتارها و تصمیمات خوب آنها را مدلسازی کنید. ممکن است این افراد برخی اقدامات را انجام داده باشند که با مبانی شما سازگار نباشد. اشکالی ندارد! شما می توانید اعمال خوب آنها را مدلسازی کنید.

یک تجربه یا یک تراول؟

من گاهی سر کلاس به دانشجوها می گویم: «اگر من به 40 نفر افراد حاضر در کلاس، نفری یک تراول 50 هزار تومانی بدهم، شما احساس می کنید که من 2 میلیون تومان هزینه کرده ام. اما وقتی من حاصل تجربیات ده ساله خودم را به شما ارائه می کنم، شما احساس نمی کنید که نفری 50 هزار تومان گیرتان آمده است!»

این به علت برنامه ریزی اشتباه ذهن ماست. ما باید این را در ذهن خودمان داشته باشیم که استفاده کردن از تجربیات دیگران مهم تر است از اینکه پول بلاعوض از آنها بگیریم.

یکی از فرمول های ثروت ساز اقتصادی این است که شما توانایی تبدیل تجربیات دیگران به سرمایه های زندگی خودتان را پیدا کنید. این یک چشمه مولد اقتصادی است.

کسب تجربه از برنامه های تلویزیونی

اخیراً در تلویزیون، برنامه ای به نام «پایش» را دیدم. این چنین برنامه هایی می تواند در شما مدل های ذهنی ایجاد بکند. این دست برنامه ها می تواند جرقه های فعالیت را در ذهن شما ایجاد بکند. این سبک از برنامه های تلویزیونی می تواند انسان را به خودباوری برساند.

توصیه می کنم چنین برنامه هایی را دنبال کنید زیرا به شما کمک می کنند تا از معادن تجربیات انسان های دیگر برخوردار شوید.

معدن تجربیات در گعده های خانوادگی

در گعده های خانوادگی شما ثروت فراوانی نهفته است. گاهی یک فرد در این دورهمی ها آماده است که سی سال تجربه خودش را به رایگان در اختیار شما قرار دهد.

یک فرهنگ زیبا می تواند ضبط کردن تجربیات این بزرگترهای اقوام باشد. فراموش نکنید که ما باید ثروت را بشناسیم و  تجربیات دیگران ثروت است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید