کِی باید خودمان را با دیگری مقایسه کنیم؟

0

پرسش شما

مقایسه کردن خودمان با دیگران چه زمانی می تواند مفید باشد؟

پاسخ

این سوال خیلی خوبی است. درست است که ما همیشه شنیده ایم که نباید خودمان یا فرزندانمان را با دیگران مقایسه کنیم، اما مقایسه می تواند در مواردی مفید باشد.

هرگاه مقایسه کردن خودمان با دیگری نقش تلنگر برای حرکت داشته باشد، می توانیم آن مقایسه را مفید بدانیم. برای اینکه این بحث برای شما شفاف تر شود در ادامه دو مورد از مقایسه های مفید را بررسی می کنیم.

مقایسه باید نقش الگویی داشته باشد

مدت هاست که بنده به عنوان یک فعال فرهنگی و تربیتی تا حدودی شناخته شده هستم. این شرایط باعث می شود که گاهی اوقات به دام مغرور شدن نزدیک بشوم! به همین علت من در تمام دفاتر کار خودم عکس شهید چمران را نصب کرده ام.

با هر بار دیدن عکس شهید چمران از مقایسه خودم با شهید چمران خجالت می کشم و به خودم می گویم: «تو هنوز یک شب هم در بیابان نخوابیده ای! چقدر ادعا می کنی؟!»

در حالت کلی می توان گفت مقایسه هایی که جنبه الگویی داشته باشند می توانند مفید باشند. این نوع مقایسه به شما تپه های بعدی برای حرکت را نشان می دهد. شهید چمران به ما تپه بعدی را نشان میدهد. در این مسیر پس از همه این تپه ها، قله قرار دارد. همانطور که می دانید، قله، ائمه و معصومین ما هستند.

در زمینه مادیات چطور خومان را با دیگران مقایسه کنیم؟

در زمینه مادیات نیز مقایسه کردن خودمان با دیگران می تواند مفید باشد به شرط اینکه این مقایسه موجب حرکت ما شود.

توصیه می شود که در زمینه مادیات خودتان را با افرادی که امکانات کمتری از شما دارند مقایسه کنید. ببینید چطور این افراد با امکانات کمتر حرکت های موثرتری داشته اند. این می تواند برای شما یک تلنگر محسوب شود و موجب حرکت شما بشود.

نتیجه گیری

در پایان می توانیم نتیجه گیری کنیم که هر مقایسه ای که جنبه تلنگر، تذکر و بیدار کنندگی داشته باشد می تواند برای شما مفید باشد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید