آسیب شناسی تشکیلات: ندیدن مثبت ها

0

کرونای تشکیلاتی!

اوایل دوران شیوع گسترده ویروس کرونا، همه میدانستند که مبتلایان به این ویروس، قوه بویایی یا چشایی خود را از دست می دهند؛ پس ما میدانیم کسی که مزه ها را تشخیص نمی دهد مریض است و این به آن معنا نیست که غذای او واقعا مزه ای ندارد.

حالا اگر ما با کسی مواجه بشویم که در روابط اجتماعی خودش نکات مثبت دیگری را نمی بیند متوجه می شویم که او مریض است، شاید بتوانیم بگوییم او دچار کرونای اجتماعی شده است.

آیا شما مثبت های اطرافیان خودتان را می بینید؟ یا بالعکس، آیا معتقدید برخی افراد هیچ نقطه مثبتی ندارند؟

اگر شما در وجود همسرتان، فرزندتان، دوستتان یا همکارتان هیچ نکته مثبتی نمی بینید، ریشه مشکل را باید در خودتان جستجو کنید.

یک معجزه در روابط اجتماعی بشر

متاسفانه ما اصلاً روی این موضوع کار نکرده ایم. من مطمئنم اگر شما این تکنیک را بیاموزید و به کار بگیرید حتماً این تکنیک در روابط شما معجزه می کند، معجزه ای که خود شما را نیز شگفت زده خواهد کرد. مگر اینکه خود شما نخواهید از آن استفاده کنید!

کسی که واقعا نمی خواهد اشتباه خودش را بپذیرد و از این تکنیک ها استفاده کند را واقعاً نمی توان برایش کاری کرد. افراد بسیاری از اطرافیان خود من بوده اند که تلاش کردم به آنها کمک کنم تا روابط خودشان را بهبود بدهند اما چون خودشان نخواسته اند این آموزش ها را به کار بگیرند تغییری نکردند.

اما افرادی که خودشان می خواهند رشد کنند می توانند با استفاده از این روش  این معجزه در روابط را تجربه کنند. آدم هایی که دور هم جمع شده اند و می خواهند که رشد کنند، می توانند مثبت های یکدیگر را ببینند، زن و شوهری که ازدواج کرده اند نیز می خواستند رشد کنند پس می توانند با دیدن مثبت های یکدیگر در این مسیر حرکت کنند و …

جایگاه انتقاد کجاست؟

انتقادهای سازنده نیز در روابط ضروری هستند و تضادی با دیدن نقاط مثبت طرف مقابل ندارد؛ اتفاقاً برای اینکه انتقاد شما سازنده باشد باید با توجه به نقاط مثبت شروع بشود.

هر عیبی که در طرف مقابل شما وجود دارد و شما می خواهید به او بگویید را باید در نقاط مثبت او کادوپیچ کنید و به او هدیه بدهید. بهترین دوستان من کسانی هستند که عیب های من را به من هدیه بدهند. اما این هدیه دادن عیب دقیقاً به چه صورتی است؟

به عنوان مثال فرض کنید می خواهید بی نظمی پسر جوانی را به او گوشزد کنید؛ در اینجا شما می توانید انتقادتان را با اشاره به نکته مثبت «سخت کوشی» او شروع کنید:

«اینکه تو این مقدار تلاش را داری خیلی ارزنده است؛ خیلی از افراد هم سن تو هستند که کمتر از تو تلاش و کار می کنند، پیشنهاد من این است که تو نظم را هم به این سخت کوشی ات اضافه کنی تا ثمرات حاصل از این تلاش تو بسیار بیشتر بشود…»

در اینجا شما از بی نظمی این جوان انتقاد کرده اید اما چون این انتقاد را با یک تعریف به جا از او آغاز کرده اید، جلوی جبهه گرفتن او با خودتان را گرفته اید و رابطه خودتان را با او تخریب نکرده اید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید